Blogg
- Blogg
Julhälsning
För Karis Telefon är juletiden en period för eftertanke, tacksamhet och att ge tillbaka. Samtidigt som vi förenar familjer och samhällen genom snabba och stabila fiberanslutningar, är vi engagerade i att främja innovation, hållbarhet och samarbete – värden som styr all vår verksamhet.
- Vi kopplar samman människor och bryr oss om våra kunder
För oss är kunden i fokus, och vår höga kvalitet på kundservice har fått utmärkta resultat i kundnöjdhetsundersökningar (senast genomförd i slutet av 2023). Dessutom tror vi starkt på kraften i personlig kundkontakt.
- Vi möjliggör lokalsamhällets digitala framtid med toppmodern teknologi
Vi har investerat i fiber- och digital infrastruktur för att minska det digitala gapet, även på landsbygden.
Vi har deltagit i EU-finansierade projekt ”Fiber till Ingå” och i vetenskapliga initiativ med VTT, där det utforskades hållbara lösningar för elproduktion i krävande miljöer. Visste du att det finns tusentals radiomaster, väderstationer, byggarbetsplatser och järnvägar utanför elnätet som behöver tillförlitlig el? VTT:s undersökning visade att bränslecellsteknologi kan erbjuda en driftsäker, fjärrstyrd och miljövänlig lösning för dessa behov, även under extrema förhållanden.
- Vi bygger en grönare morgondag
Vi har tagit stora steg för att minska vår miljöpåverkan. Till exempel producerar vi nu lika mycket el med våra solpaneler som hela vårt nätverk använder på ett år, cirka 450 000 kWh – vilket motsvarar ca 22,5 hushålls årliga elförbrukning (hushåll med 20 000kWh årsförbrukning)!
- Genom samarbete mot en bättre framtid
Samarbete är en central del av vår verksamhet. Vi har till exempel samarbetat med elbolag och flera vattenandelslag för att samordna grävning av fiberkablar, elkablar och/eller vattenledningar samtidigt. På så sätt har vi sparat grävresurser och minimerat störningar för de boende i området.
När vi firar jul påminns vi om hur viktigt det är att skapa kontakter – inte bara med hjälp av teknologi utan också genom gemensamma värderingar och handlingar. På Karis Telefon vill vi fortsätta att vara innovativa, samarbeta och bygga en hållbarare och mer sammankopplad framtid.
Vi önskar dig och dina nära och kära en glad och fridfull jul!
Karis Telefon Ab
- Blogg
4 saker om cybersäkerhet för våra kunder
Det är viktigt för var och en att ta hand om cybersäkerhet, det är något som tagits upp mycket i media på senare tid. Vi har här samlat information om vår utrustning och dess säkerhet.
- Blogg
Fiber och seniorer: så här hjälper en pålitlig internetuppkoppling de äldre
Varför behöver seniorer en stabil internetanslutning? Säljs det nättjänster till äldre som de inte behöver?
Diskussionen om optisk fiber handlar ofta också om ansvar. Konkurrens- och konsumentverket har med rätta betonat att prissättningen ska vara tydlig och att särskilt äldre inte ska säljas tjänster som de inte behöver.
Dagens mest tillförlitliga och stabila internetanslutning förverkligas med optisk fiber som grävs ner i marken. En ansvarsfullt såld fiberanslutning och bredbandstjänst kan ge betydande lättnad i vardagen för äldre människor.
I denna blogg kan du läsa fem fakta som belyser behovet av optisk fiber för seniorer.
- Blogg
Vi vill nu ha el, vatten och fungerande internet till stugan
En fritidsbostad, eller mer bekant en stuga, är för allt fler ett andra hem där man tillbringar tid året runt. När distansarbete kombineras med att vara på stugan och hushållet har unga som använder streamingtjänster, räcker mobila uppkopplingar ofta inte till.
Nu vill man ha ännu mer bekvämligheter, så som snabbt internet, i stugan.
- Blogg
Nöjdhet är ett viktigt mervärde
I december 2023 lät Finnet-förbundet, med hjälp av Kantar Finland, utföra en undersökning om bilden av de lokala fiberbolagen. I undersökningen deltog över 2 300 konsumenter som har en fiberanslutning hemma. Karis Telefon är en del av Finnet-gruppen.
Undersökningen visade att 86% av Finnet-bolagens fiberkunder är nöjda med sitt fiberbolag – Karis Telefons nöjdhetsgrad är uppe i 97%!
Det som mest påverkar valet av fiberoperatör, är priset och tillgängligheten som den lokala operatören kan erbjuda. Finnet-förbundets medlemsbolag kan vara glada: av kunderna upplevde 82% att det är lätt att nå oss. Utöver detta svarade åtta av tio personer att vi är en serviceinriktad samarbetspartner som håller sitt löfte.
- Blogg
Husbolag kan erbjuda sina invånare mer fartfyllda hastigheter
Landets stora teleoperatörer håller som bäst på att nedmontera sina gamla kopparnät. Orsaken är att de gamla telefontrådarna omöjligtvis kan leverera den kapacitet som dagens nätanvändning kräver, och det är inte längre hållbart att upprätthålla de gamla näten.
Ut med det gamla, in med det nya!
Karis Telefon har redan i några år fokuserat på fiber till hundra procent, eftersom vi slutförde nedmonteringen av vårt föråldrade nät i slutet av 2020. ADSL-internetanslutningarna, som levererades genom det gamla nätet, ersattes med mångdubbelt snabbare fiberanslutningar.
Här skulle vi gärna lägga punkt på historien, men faktum är att det finns hur många gamla telefontrådar som helst kvar inne i husbolagens väggar – och de är i aktiv användning.
- Blogg
Karis Telefon och ”öppet nät” -diskussionen
Är det tryggt att ansluta sig till ett fibernät som inte marknadsförs som ett så kallat öppet nät?
I detta blogginlägg kan du läsa vårt svar till "öppet nät" -diskussionen.
- Blogg
Vi frågade 1 000 finländare om fiber – så här svarade de
Under sommaren har man tid att stanna upp en stund i naturen och fundera på livets små och stora val. Allt fler finländare strävar efter att göra små ändringar i vardagen, för att befrämja en hållbarare livsstil med mindre utsläpp. Ett enkelt och effektivt sätt är att välja optisk fiber som internetförbindelse till hemmet eller stugan. Fibern är miljövänlig och pålitlig, och den hjälper till att minska på kolfotavtrycket.
- Blogg
Personalens jubileumsresa till Island
I detta blogginlägg kan du läsa om personalens jubileumsresa till Island. På grund av pandemin kantades planeringsprocessen av motgångar, men i april 2023 kom personalen äntligen i väg på den efterlängtade resan som ursprungligen skulle skett i maj 2020 – det år Karis Telefon firade huijsiga hundra år i branschen.
- Blogg
Energikrisen och cybersäkerhetsläget
Våren 2020 publicerade jag ett blogginlägg om Karis Telefons arbete för klimat och miljö. COVID-19-fenomenet var då ännu rätt så nytt, och om den kommande Ukrainakrisen var vi alla lyckligt ovetande.
Nu lever vi i en helt annorlunda värld. Sättet att arbeta har förändrats för många, COVID-19 har mer eller mindre kommit för att stanna, och kriget i Ukraina har bland annat förorsakat en energikris som vi alla är smärtsamt medvetna om. Utöver detta har det allmänna säkerhetsläget skärpts, inte minst vad gäller olika typer av cybersäkerhetshot som i allra högsta grad även berör oss.
I turbulenta tider är det nästan alltid till fördel att tänka långsiktigt. Karis Telefon har under sin 102-åriga existens sett många olika kriser. Hur ser vardagen då ut inom Karis Telefon idag? Hur anpassar vi oss till den rådande situationen, och hur påverkar det dig som kund?