På denna sida


Frågor och svar om kabel-tv

Kan jag använda samma tv och digibox då jag får kabel-tv via fiber?

Om du tidigare haft kabel-tv kan du använda samma utrustning. Om du haft antenn, satellit eller motsvarande måste du kontrollera att denna utrustning fungerar i kabelnätet, DVB-C. Du kan göra det på adressen www.testatutlaitteet.fi.

Behöver jag någon skild utrustning för att kunna se era betalkanaler?

För att se betalkanalerna behövs ett tv-kort. Därutöver behöver du en kortläsare eller digibox med kortplats. Kortläsare kan du köpa hos oss eller hos våra återförsäljare.

Observera att du behöver en Cable Ready HD märkt mottagare för att se på HD kanaler. Mottagaren länkas till ditt tv-kort. I våra avtalsvillkor kräver vi våra kunder har HD-mottagare eftersom vi utan den inte kan garantera kanalernas synbarhet nu och i framtiden. Allt fler kanaler kräver HD-utrustning då signalerna omvandlas till HD- eller MPEG4-format. 

Vilka tv-kanaler ingår i kabel-tv-tjänsten utan tv-kort?

För närvarande ingår över 20 baskanaler.

Måste jag ha en hög internethastighet för att kabel-tv:n ska synas bra?

Nej, internethastigheten påverkar inte kabel-tv:n. Att se på kabel-tv gör inte heller nätet långsammare.

Vad händer om något inte fungerar som det ska?

Bekanta dig först med vanliga problem och lösningar varefter du kan ringa vårt felanmälningsnummer eller göra en felanmälan via nätet. På frågor som berör våra tjänster svarar vår kundtjänst.

Frågor och svar om KTV Premium

Vem kan beställa tjänsten?

Den som beställer KTV Premium måste ha användarrättighet till Karis Telefons kabel-tv-tjänst, antingen genom eget avtal eller indirekt t.ex. via husbolaget.

Tjänsten säljs endast åt privatkunder, inte åt företag eller annan juridisk person. En juridisk person kan dock fungera som tjänstens betalare.

Vad behöver jag för att kunna använda KTV Premium?

När du beställer på KTV Premium-tjänsten behöver du bara en internetförbindelse, Smart-tv och/eller mobilenhet som du laddar ner IPTV-appen på.

Om du inte har en smart-tv men vill se på kanalerna via tv-rutan, behöver du en IPTV-box som säljs skilt.

Hur använder jag KTV Premium på min smart-tv?

Du laddar ner IPTV-appen i Google Play-butiken på din Android Smart-tv: sök på Ålcom IPTV.

Vid ibruktagning loggar du in med ditt användarnamn och lösenord som du fått av kundtjänsten.

Hur laddar jag ner rätt app på min smart-tv?

  1. Starta din tv
  2. Scrolla till Appar på startskärmen i Android TV.
  3. Välj appen Google Play Butik.
  4. Sök efter appar och spel, skriv in: Ålcom IPTV.
  5. Installera appen genom att följa anvisningarna på skärmen.
  6. Kom ihåg att fästa appen så att du lätt kommer åt den på din startskärm.


Appens utgivare är Ålands Telekommunikation Ab.

Vilka smart-tv-apparater stöds?

Tjänsten fungerar i Android Smart-TV (t.ex. Philips och Sony), Samsung Tizen 2016-2022 Smart-TV, LG webOS 2016-2022 Smart-TV.  Stöd i alla apparater kan inte bekräftas. 

Måste jag ha en hög internethastighet för att KTV Premium ska synas bra?

Tjänsten levereras via din internetförbindelse vilket innebär att tjänsten kommer använda en del av kapaciteten som den erbjuder. Tjänsten kräver 10 Mbit/s men för den bästa tittarupplevelsen rekommenderar vi en hastighet på 100 Mbit/s.

Hur lägger jag till kanalpaket?

Kundtjänsten aktiverar samma betalkanaler som du redan beställer på via kabel-tv. Observera att alla kanalpaket inte finns tillgängliga.

Vilka kanalpaket ser man i KTV Premium?

En del av kanalpaketen man kan beställa till sitt tv-kort, kan också ses via KTV Premium utan tilläggskostnad. Observera att kanalutbudet kan vara snävare på mobila enheter.

Kanalpaketen som kan ses via KTV Premium är:

  • Svenska
  • Discovery
  • V premium
  • V sport golf
  • V series & film
  • MTV Katsomo+ ja kanavapaketti viihde ja urheilu
  • MTV Katsomo+ ja kanavapaketti viihde

Läs mer om dessa kanalpaket och innehåll på denna sida. 

Kan jag banda de svenska kanalerna?

För att kunna banda behöver du Spin-tilläggstjänsten. Den enda svenska kanalen som i nuläget kan bandas är Godare (kanalplats 48). Inspelningen lagras ett halvt år i ditt arkiv. 

De andra svenska kanalerna kan tyvärr inte ännu bandas, men detta har önskats och är under arbete. Vi meddelar våra kunder genast när/om det blir möjligt.

Kan jag se de svenska kanalerna i mobilen?

Med KTV Premium ser du kanalerna SVT1, SVT2, TV4, SVTB/24, Kunskapskanalen och Godare i mobilen eller plattan. Bara att kasta loss, så kan du kolla på tv ute på havet, så länge du har tillgång till nätet.

De övriga svenska kanalerna kan tyvärr inte ännu ses i mobilen, men detta har önskats och är under arbete. Vi meddelar våra kunder genast när/om det blir möjligt.

Vad är skillnaden mellan kabel-tv och KTV Premium?

Det är vanligt att ha en kabel-tv-anslutning till fastigheten man bor i. Med hjälp av en antennkabel kan man se på kabel-tv-baskanalerna i sitt hus eller lägenhet. Om man dessutom skaffar ett tv-kort, ser man även några kortkanaler till. Till tv-kortet kan man beställa betalkanalpaket.

KTV Premium är en tilläggstjänst för kabel-tv-tittare. För en förmånlig månadsavgift kan man ta med sig kanalerna ut på tur. Man är inte bunden till fastigheten utan kan med hjälp av vilken internetanslutning som helst se kanalerna i en smart-tv eller mobil enhet.

I KTV Premium finns baskanalerna och tilläggskanaler, som motsvarar kabel-tv-tjänstens kortkanaler. Om man på sitt kabel-tv-kort har betalkanaler, öppnas motsvarande kanaler utan extra avgift för dem som beställer på KTV Premium (observera att alla betalkanalpaket inte finns tillgängliga).

Vad är skillnaden mellan IPTV och KTV Premium?

IPTV är en fristående tjänst medan KTV Premium är en tilläggstjänst för kabel-tv-tittare.

Med IPTV väljer du ett grundpaket enligt eget tycke, i KTV Premium ser du de kanaler som motsvarar kabel-tv-baskanalerna och tv-kortkanalerna.

Till IPTV kan du välja att beställa ett betalkanalpaket. I KTV Premium beställer man inte betalkanaler skilt, utan man ser samma betalkanaler som man redan betalar för i kabel-tv-tjänsten.

Fler användare kan använda IPTV-tjänsten samtidigt, i jämförelse med KTV Premium. I övrigt fungerar tjänsterna likadant, man använder t.ex. samma app för att logga in och tjänsterna fungerar i samma tv-apparater.

Hur många kan använda tjänsten samtidigt?

Man kan samtidigt se på KTV Premium på två smart-tv-apparater och en mobilenhet.

Du kan ändå registrera KTV Premium på alla hushållets smart-tv-apparater och mobila enheter.

Live TV

Live TV-kanalerna är i HD-format.

På grund av tekniska överföringsfördröjningar är Live TV ca 30 sekunder efter i jämförelse med livesändningar via kabel-tv.

Alla kabel-tv-kanaler syns inte i KTV Premium. Dessutom är mobilenheternas live-TV-utbud snävare än smart-TV:ns.

  • Baskanaler: Yle TV1, Yle TV2, MTV3, Nelonen, Yle Teema & Fem, MTV Sub, TV5, Liv, Jim, Kutonen, TLC, Star Channel, MTV AVA, Nelonen Hero, Frii, National Geographic, Taivas TV7, Onni TV

  • Tilläggskanaler: V sport+ Suomi, Love Nature, Viasat Explore, Viasat History, Viasat Nature, TRT World, France 24, Bonuskanalen

Spin-tilläggstjänsten

Spin-tilläggstjänsten möjliggör inspelning av program. På de kanaler som är märkta med 6 mån kan man spela in program som lagras i arkivet upp till ett halvt år.

Man kan dessutom pausa och starta om program som sänds i realtid.

Med serieinspelning spelar du automatiskt in samtliga program med samma titel på en kanal.

På grund av innehållsrättsliga orsaker lagras inspelningarna endast en vecka på kanalerna Nelonen, Liv, Jim och Hero.

Vad är ReTV för något?

ReTV ingår automatiskt i KTV Premium: ReTV sparar automatiskt tv-program sju dagar bakåt i tiden, så att du kan titta på ett program som sänts tidigare.

ReTV-tjänsten är aktivt på specifika kanaler, som i kanallistan är märkta med ReTV: ja.

Vad är programbiblioteket?

En tilläggsfunktion för dem som beställer på ett MTV Katsomo- eller V-kanalpaket. Innehållet består av program som sänts på kanalerna.

Områdesbegränsningar

KTV Premium fungerar förutom i Finland, även på EU/ETA -området.

Övriga begränsningar

KTV Premium är ämnad för kundens eller kundens hushålls personliga, privata och icke-kommersiella bruk. Kunden måste använda tjänsten enligt Karis Telefons instruktioner.

Kunden får inte kopiera eller sälja vidare innehåll hen fått via KTV Premium, eller på andra sätt utnyttja dem kommersiellt eller på ett sätt som kränker andras rättigheter, t.ex. upphovsrätt eller andra immaterialrättigheter. Tjänstens innehåll får inte visas offentligt eller delas med publik.

Läs Karis Telefons villkor

Finns det text-TV?

Nej, det finns det inte.

Frågor och svar om IPTV

Vad behöver jag för att kunna använda IPTV?

Om du har en smart-tv, så räcker det med att beställa ett grundpaket. Om du inte har en smart-tv, behöver du ett grundpaket och en IPTV-box.

Tjänsten förutsätter att du är vår bredbandskund. IPTV-tjänsten levereras via din fiberanslutning vilket innebär att tjänsten kommer använda en del av kapaciteten som din internetanslutning erbjuder. 

Hur laddar jag ner IPTV-appen på min smart-tv?

  1. Starta din tv
  2. Scrolla till Appar på startskärmen i Android TV.
  3. Välj appen Google Play Butik.
  4. Sök efter appar och spel, skriv in: Ålcom IPTV.
  5. Installera appen genom att följa anvisningarna på skärmen.
  6. Kom ihåg att fästa appen så att du lätt kommer åt den på din startskärm.

Hur använder jag IPTV-tjänsten på min smart-tv?

Du laddar ner IPTV-appen i Google Play-butiken på din Android Smart-tv: sök på Ålcom IPTV.

Vid ibruktagning loggar du in med ditt användarnamn och lösenord som du fått av kundtjänsten.

Vilka smart-tv-apparater stöds?

Tjänsten fungerar i Android Smart-TV (t.ex. Philips och Sony), Samsung Tizen 2016-2022 Smart-TV, LG webOS 2016-2022 Smart-TV.  Stöd i alla apparater kan inte bekräftas. 

Behöver jag någon skild utrustning för att kunna använda IPTV-tjänsten?

Du kan använda tjänsten via appen i din Smart-TV. Om du inte har en Smart-TV, behöver du en IPTV-box för att tjänsten ska fungera.

Ifall du väljer Mobil-IPTV som tilläggstjänst, behöver du en smarttelefon eller tablett.

Måste jag ha en hög internethastighet för att IPTV:n ska synas bra?

IPTV-tjänsten levereras via din fiberanslutning vilket innebär att tjänsten kommer använda en del av kapaciteten som din internetanslutning erbjuder. Om man vill försäkra sig om att allt (t.ex. onlinespelande, distansarbete och tv-tittande) ska löpa smidigt samtidigt, rekommenderar vi en hastighet på minst 100 Mbit/s.

Kan man se på IPTV i flera rum samtidigt?

Det går bra. För att kunna se på olika kanaler samtidigt behöver du en IPTV-box för varje tv eller en smart tv som fungerar med IPTV-appen, och dessutom måste bandbredden, d.v.s. hastigheten i ditt bredband vara tillräcklig för att kunna transportera bild och ljud till flera rum.

Hur lägger jag till kanalpaket?

Du kan beställa tilläggspaket via beställningsformuläret.

Vad är fördelarna med IPTV jämfört med kabel-tv?

  • Med en enda IPTV-beställning kan du logga in på alla hemmets smart-tv-apparater. Du betalar alltså för dina kanaler en gång, men kan se dem på flera rutor.
    När du beställer betalkanaler till kabel-tv behöver du ett tv-kort, men om du vill se samma kanaler i en annan tv, behöver du en parallellbeställning till ett parallellkort.
    För dem som har många tv-apparater blir IPTV fort ett billigare alternativ.
  • IPTV kan du ta med dig t.ex. till stugan.
    Kabel-tv:ns tv-kort och dess kortläsare kan du ta med dig till de hushåll som är anslutna till Karis Telefons kabel-tv-nät.
  • IPTV går att skräddarsy enligt egna behov. T.ex. om du vill se tv i din mobil, kan du köpa det som tilläggstjänst.
    Kabel-tv-kanaler kan man inte se i mobilen.


Exempel: du har två smart-tv-apparater hemma samt en skärm. På stugan har du en gammal tv. Du skaffar en IPTV-box till skärmen som du har hemma. Då kan du logga in med samma användarkoder och se på tv i tre tv-apparater/skärmar. När du åker ut till stugan tar du IPTV-boxen med dig, kopplar den till nätet (du kan använda t.ex. hotspoten/surfzonen i din mobil) och kopplar den till den gamla tv:n på stugan. Då behöver du inte en skild kanalpaketsbeställning (t.ex. antenn-tv) till stugan, utan du ser precis samma kanaler som hemma.

Kan jag få en kort förklaring på IPTV-begreppen?

  • IPTV är förkortning av Internet Protocol television och innebär tv som sänds över Internet.

  • Mobil-IPTV = tilläggstjänst som ger tillgång till tv i mobilen/surfplattan.

  • ReTV = ett programbibliotek där du kan välja att se på de tv-program som sänts inom den gångna veckan.

  • Spin+ = tilläggstjänst som möjliggör inspelning och omstart av program.

  • Grundpaket = Du kan välja mellan tre grundpaket, som bland annat består av de vanligaste inhemska kanalerna. Dessa utgör grunden för din beställning. Du kan beställa tilläggspaket och tilläggstjänster till, men IPTV-tjänsten kräver att du har en beställning på ett grundpaket. Grundpaketet kan jämföras med kabel-tv-tjänsten och baskanalerna som ingår.

  • Tilläggspaket = Tilläggspaketen är de betalkanalpaket som du kan beställa, då du har ett grundpaket i som grund.

Vad är prisskillnaden mellan IPTV och kabel-tv?

IPTV kostar från 9,90 €/mån och då kan du kolla på tv i alla hemmets smart-tv-apparater. Utan att betala något extra kan du också logga in på en smart-tv på stugan. Om du köper ett betalkanalpaket, ser du de köpta kanalerna i alla dina smart-tv-apparater.

Kabel-tv kostar 5,20 €/mån per hushåll och då kan du kolla på baskanalerna i alla hemmets tv-apparater. Ett betalkanalpaket kräver att du har ett tv-kort (2,90 €/mån) och kortläsare (engångsavgift 49 €) och ger dig möjlighet att se på betalkanaler i den tv du har kortläsaren insatt i. För att kunna se kanalerna i en annan tv behöver antingen flytta kortläsaren, eller ett parallellkort (1,45 €/mån), en annan kortläsare (engångsavgift 49 €), samt ett parallellpaket för betalkanalerna (från 4,95 €/mån).

Kan jag banda de svenska kanalerna?

För att kunna banda behöver du Spin-tilläggstjänsten. Den enda svenska kanalen som i nuläget kan bandas är Godare (kanalplats 48). Inspelningen lagras ett halvt år i ditt arkiv. 

De andra svenska kanalerna kan tyvärr inte ännu bandas, men detta har önskats och är under arbete. Vi meddelar våra kunder genast när/om det blir möjligt.

Kan jag se de svenska kanalerna i mobilen?

Med tilläggstjänsten Mobil-IPTV ser du kanalerna SVT1, SVT2, TV4, SVTB/24, Kunskapskanalen och Godare också i mobilen eller på plattan. Bara att kasta loss, så kan du kolla på tv ute på havet, så länge du har tillgång till nätet.

De övriga svenska kanalerna kan tyvärr inte ännu ses i mobilen, men detta har önskats och är under arbete. Vi meddelar våra kunder genast när/om det blir möjligt.

Finns det text-TV på IPTV?

Nej, det finns det inte.

Finns det textning på IPTV?

Ja, textning finns tillgänglig på många kanaler och till många program.

Välj önskat textningsspråk, finska eller svenska, i inställningarna i IPTV appen. Endast det språk man valt som primärt textningsspråk beaktas. Textningen blir borta ifall den inte finns tillgänglig på det valda språket. Du kan i så fall byta till det andra språket och se ifall textning finns tillgänglig på det.

Kan man ända ljudspåret/referatspråk?

Det går att ändra ljudspåret för en kanal, men inte referatspråket för en sport- eller annan livesändning.

T.ex. barnkanaler kan ha flera ljudspår, då kan man i inställningarna välja finsk- eller svenskspråkiga ljudspåret. Det språk man valt som primärt ljudspår används, förutsatt det är tillgängligt. Observera att ljudspåret på vissa kanaler bestäms av det språk man valt som primärt textningsspråk.

Sport- och andra livesändningar refereras främst på finska, svenska eller engelska beroende på vad som finns tillgängligt. Referatspråket kan inte ändras, även om man skulle titta på programmet i efterskott via ReTV eller SPIN+.

Frågor och svar om IPTV-boxen

Var hittar jag instruktionsmanualen?

Anvisningarna för IPTV-boxen Arris VIP7300 Android TV™ kan du ladda ner här:

Bruksanvisning

Hur kopplas IPTV-boxen?

IPTV-boxen ansluts till internet antingen med WLAN (wifi) eller med en nätverkskabel till modemet.

Boxen kopplas till tv-apparaten med en passlig kabel (t.ex. HDMI).

Hur börjar man använda IPTV-boxen?

  • IPTV-appen är förinstallerad på din IPTV-box Arris VIP7300 Android TV™.
  • Tryck på fjärrkontrollens IPTV-knapp för att starta.  
  • Vid ibruktagning loggar du in med ditt användarnamn och lösenord som du fått av kundtjänsten.

Varför står det ”ingen signal” på rutan?

Då din IPTV-box är på (lyser grönt) ska bilden alltid komma fram. Det ska inte stå ”ingen signal” på din tv. Då har ingångskällan på din tv ändrat och du behöver med hjälp av tv:ns egen fjärrkontroll ändra till rätt ingångskälla.

Bilden blir svart/vit/gul?

Eftersom IPTV levereras genom bredbandsnätet kan det förekomma underhållsarbete eller andra störningar som påverkar sändningen. Om bilden blir svart, vit eller gul ska du börja med att slå av strömbrytaren och starta om boxen. Gör en felanmälan om felet fortsätter.