Internetanslutning i lägenhet

Varför krävs en så stor överföringshastighet? Varför skall jag beställa 300M, 500M eller 1000M?

Fler och fler tjänster kräver snabbt internet nuförtiden då det handlar mycket om bilder, video, spel och stora filer. Bland annat Netflix, YouTube och streamingtjänster samt olika spel kräver snabbt internet för den optimala användarupplevelsen. Om ni är flera personer i familjen som alla vill ta del av sådana här tjänster behövs en högre hastighet att dela på. Du kan diskutera just ditt behov med vår kundtjänst eller med våra fiberförsäljare.

Vi är en fem personers familj med tonåriga barn som gärna spelar online. Vilken hastighet rekommenderar ni för oss?

Till familjer med tonåringar som aktivt använder internet rekommenderar vi en hastighet på minst 300/300M. Vid behov kan man sedan ytterligare höja hastigheten (eller sänka den).

Hur vet jag när nättjänsten jag beställt är kopplad? 

Du får ett textmeddelande när Fiberbredbandet eller Bolagsbredbandets tilläggshastighet är kopplad. Om en montör behöver tillträde till din lägenhet, kommer hen att ringa dig först.

Hur kan husbolaget jag bor i anslutas till fibernätet? 

Om du bor i ett bostadsbolag som ännu inte har fiberanslutning, ska du kontakta disponenten eller någon i bolagets styrelse, som kan be om offert för bolaget.

Jag ska flytta

Hur gör jag om jag vill flytta min fiberanslutning till en annan adress?

Meddela kundtjänsten minst två veckor innan flytt. Fiberanslutningen kan flyttas förutsatt det finns fiber på nya adressen. 

Allmänt om fiber

Vad menar man med FTTH och FTTB?

FTTH (Fiber To The Home) betyder en optofiberförbindelse ända hem till slutförbrukaren medan FTTB (Fiber To The Building) betyder fiber till fastigheten. Vid Karis Telefon används begreppet FTTH för fiberanslutningar i egnahemshus och FTTB för fiberanslutningar i bostadsbolag.

Vad är Open Access?

Öppet nät, "Open Access", innebär att kunden via sin, i detta fall fiberanslutning, kan välja mellan ett flertal bredbands-, tv- och tjänsteleverantörer. Karis Telefons fiberkunder kan redan nu beställa tjänster av flera olika leverantörer och vårt mål är ett ännu öppnare nät.

Vad händer om något inte fungerar som det ska?

Bekanta dig först med vanliga problem och lösningar varefter du kan ringa vårt felanmälningsnummer eller göra en felanmälan via nätet. På frågor som berör våra tjänster svarar vår kundtjänst.