Internet ei toimi
1. Käynnistä kuitupäätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että kuitupäätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Ongelma saattaa olla kuitupäätelaitteen virtalähteessä. Hae uusi virtalähde (sähköjohto) kokeiltavaksi asiakaspalvelustamme tai jälleenmyyjiltämme, Hangossa EKM Serviceltä).
3. Onko laitteesi kytketty kuitupäätelaitteeseen Ethernet-kaapelilla? Tarkista Ethernet-kaapelin kiinnitys sekä kuitupäätelaitteeseen että omaan laitteeseesi. Tarkista myös, että kaapeli on ehjä. Kokeile vaihtaa kuitupäätelaitteen ja laitteesi välillä oleva(t) kaapeli(t). Jos sinulla on Ethernet-sisäverkko ja laitteesi on kytkettynä siihen, kokeile kytkeä laite suoraan kuitupäätelaitteeseen varmistaaksesi, ettei ongelma ole sisäverkossa. Kokeile toista LAN-porttia kuitupäätelaitteessa ja, mikäli mahdollista, toista tietokonetta.
Kuitupäätelaitteen WLAN/WiFi ei toimi
1. Käynnistä kuitupäätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että kuitupäätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Tarkista, että kuitupäätelaiteen WLAN/WiFi valo palaa. Jos ei, niin aktivoi WLAN-toiminto.
3. Tee laitteesi uudelleenkäynnistys, oli kyse sitten tietokoneessa, televisiosta, tabletista tai puhelimesta. Tietokoneen käynnistät uudelleen valitsemalla valikosta käynnistä uudestaan, tietokoneen sammuttaminen ja sitten käynnistäminen ei ole sama asia. Jos kyse on televisiosta, vedä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Tabletin ja puhelimen käynnistät tavallisesti uudelleen pitämällä nappia josta suljet näytön painettuna, kunnes laite kysyy haluatko sulkea vai käynnistää sen uudelleen. Valitse uudelleenkäynnistys.
4. Tarkista seuraavat asiat:
- että yrität kytkeytyä oikeaan langattomaan verkkoon, j olet antanut oikean salasanan. Langattoman verkon käyttäjätunnus ja salasana ovat merkittynä kuitupäätelaitteeseen, huomaa, että salasana on kirjoitettava täsmälleen samoin kuin kuituterminaalin päällä.
- jos laitteesi ei löydä lainkaan langattomia verkkoja, tarkista, että WLAN/WiFi on aktivoitu.
- että olet tarpeeksi lähellä kuitupäätelaitetta, yritä minimoida etäisyys ja mahdolliset esteet kuitupäätelaitteen ja laitteesi välillä. Voit lukea lisää WLAN:sta täällä.
- kuitupäätelaitteen WLAN toimintoja voi tarvittaessa muuttaa osoitteessa http://192.168.1.1 (suosittelemme tätä tehtäväksi vain jos tiedät mitä teet)
5. Jos WLAN/Wifi toimii mutta signaali ei ole tarpeeksi hyvä toivotussa tilassa tai ei kata koko taloa, ratkaisu on laajentaa WLAN-verkko lisäantenneilla tai tukiasemilla. Markkinoilla on lukuisia eri malleja, me tarjoamme Ubiquiti UniFi AP AC -tukiasemia.
Ubiquiti UniFi AP AC -tukiaseman WLAN/WiFi ei toimi
1. Käynnistä kuitupäätelaite ja Ubiquiti UniFi AP AC -tukiasema uudelleen vetämällä sähköpistokkeet ulos pistorasioista ja odota minuutin verran ennen kuin kytket ne uudelleen. Odota sitten, että laitteet käynnistyvät kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Palaako tukiaseman valo? Valon voi sulkea asetuksista, mutta jos se tavallisesti palaa ja nyt ei, niin tarkista tukiaseman ja PoE adapterin sekä PoE adapterin ja kuitupäätelaitteen väliset kytkennät. Tarkista myös, että PoE adapterin sähköjohto on kunnolla kiinni sähköpistorasiassa.
3. Jos tukiaseman valo palaa, tarkista laitteen tila valon perusteella alla olevasta taulukosta.
Valon väri | Tila |
---|---|
Valkoinen | Tehdasasetettu, odottaa konfigurointia -> Lataa ”UniFi” sovellus puhelimeesi konfiguroidaksesi UniFi:n. |
Vilkkuva valkoinen | UniFi käynnistyy. |
Vilkkuva valkoinen /sininen | Laite tekee töitä, älä irrota kaapeleita! Voi tarkoittaa, että laite päivittyy. |
Sininen | Laite on käynnistynyt ja toimii normaalisti. |
Nopeasti vilkkuva sininen | Tätä käytetään suurissa verkoissa oikean tukiaseman löytämiseen. |
Hetkittäin vilkkuva tasainen sininen | Ilmoittaa, että UniFi ei saa yhteyttä verkkoon -> tarkista kaapelointi UniFi <-> PoE adapteri <-> kuitupäätelaite välillä. |
WLAN/Wi-Fi on hidas tai kuuluvuus huono
Lue ohjeistamme:
- WiFi-lähettimen/lähettimien sijoittelusta
- mikä langattoman verkon nopeuden pitäisi olla, riippuen laitteesta
- miksi langaton verkko on hidas tai kuuluvuus huono, ja mitä voit tehdä asian korjaamiseksi