Sähköposti
Viisi sähköpostilaatikkoa
Kuitukaista-asiakkaanamme voit ottaa käyttöön kotimaisen sähköpostipalvelumme hintaan 2,90 €/kk.
Sähköpostipalveluun kuuluu viisi kappaletta 2000 MB:n sähköpostilaatikkoa. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli et löydä tai ole vielä saanut sisäänkirjautumistunnuksia. Tunnukset ovat samat, joita käytetään kirjauduttaessa Omahallinta-sivulle.
Huomioithan, että sähköpostiaatikot on tarkoitettu aktiiviseen käyttöön. Mikäli et puoleen vuoteen kirjaudu sisään sähköpostiisi, poistetaan sähköpostilaatikkosi automaattisesti. Sähköpostilaatikolla tarkoitetaan sekä sähköpostiosoitetta että vastaanottettuja ja lähetettyjä sähköpostiviestejä. Sähköpostiviestit, joita ei ole varmuuskopioitu tai ladattu POP3-protokollan mukaisesti tietokoneelle, katoavat sähköpostilaatikon poiston yhteydessä.
Sähköpostilaatikon luonti
Asiakaspalvelusta saamillasi tunnuksilla voit Kirjaudu palveluihin -sivun kautta kirjautua hallintatilille, jossa voit luoda ja poistaa sähköpostilaatikoita (sähköpostiosoitteita). Huomaa, että poistaessasi osoitteen, häviävät myös postilaatikossa mahdollisesti olevat sähköpostiviestit.
Jokaiselle postilaatikolle määritellään oma käyttäjätunnus ja salasana. Osoitteiden päätteet eli verkkotunnukset voi valita seuraavista vaihtoehdoista:
@ sboksi.fi
@ minmail.fi
@ livenet.fi
@ message.fi
@ 2me.fi
@ myhome.fi
@ mybusiness.fi
@ brev.fi
@ pikaposti.fi
Kun olet luonut sähköpostilaatikon ja -osoitteen, voit kirjautua sisään joko verkkoselaimella (webmail) tai sähköpostiohjelmalla.
Sekä lähetettävien että vastaanotettavien viestien maksimikoko on 50Mt per yksittäinen viesti. Webmailista lähetettäessä on sähköpostiliitteiden enimmäiskoko 50Mt.
Webmail
Webmailin avulla voit lukea sähköpostisi minkä tahansa internetiin kytketyn päätelaitteen selaimella, eikä laitteelle tarvitse asentaa mitään. Voit lähettää 100 sähköpostiviestiä tunnissa.
Palvelun löydät Kirjaudu palveluihin -sivulta. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka on luotu sähköpostiosoitteesi avaamisen yhteydessä, ei hallintatilin tunnuksilla.
Sähköpostiohjelmat
Voit luoda tilin uudelle sähköpostiosoitteellesi esimerkiksi Mozilla Thunderbirdiin tai vastaavaan ohjelmaan syöttämällä oikeat asetukset.
Ohjeet Mozilla Thunderbird-sähköpostisovellukselle
Ohjeet Windows 10-sähköpostisovellukselle
Palvelinasetukset
Lähtevän sähköpostin palvelin: smtp.ktnet.fi
Protokolla: SMTP portti 465
SSL-suojaus: Kyllä
Edellyttää autentikointia/tunnistautumista: Kyllä
Saapuvan sähköpostin palvelin: mail.ktnet.fi
Protokolla: IMAP4 portti 993, POP3 portti 995
SSL-suojaus: Kyllä
Edellyttää autentikointia/tunnistautumista: Kyllä
Sähköpostin lähetys
Lähtevän sähköpostin palvelin on smtp.ktnet.fi.
Käytä porttia 465 ja SSL suojausta. Lähettäminen edellyttää autentikointia/tunnistautumista eli käyttäjätunnuksen ja salasanan tarkistusta. Käyttäjätunnus ei ole sähköpostiosoitteesi.
Lähtevistä sähköpostiviesteistä tarkistetaan lähettäjäksi merkityn osoitteen oikeellisuus. Mikäli lähettäjäosoitetta ei tunnisteta, viestiä ei oteta välitettäväksi.
Lähtevien sähköpostiviestien määrä on rajoitettu käyttäjäkohtaisesti 200 viestiin tunnissa. Mikäli raja ylitetään, sähköpostiviestien lähetys estyy hetkellisesti.
Sähköpostin lukeminen
Saapuvan postin palvelin on mail.ktnet.fi ja käytettävä portti riippuu käyttämästäsi yhteyskäytännöstä.
Käytä porttia 993 IMAP4 yhteyttä varten, ja porttia 995 POP3 yhteyttä varten. Portit edellyttävät SSL suojausta ja autentikointia/tunnistautumista.
POP3- ja IMAP4-yhteyskäytäntöjen oleellisin ero on kansioiden lukumäärässä ja postin säilyttämisessä palvelimella. Tavalliseen käyttöön suosittelemme IMAP4-käytäntöä.
POP3:a käytettäessä voi käyttää vain yhtä kansiota ja postit yleensä poistetaan palvelimelta ladattaessa niitä. Postilaatikon käyttö useammalta kuin yhdeltä koneelta on tällöin vaikeampaa.
IMAP4-käytännössä voidaan käyttää useita kansioita, joista posti saapuu INBOX-nimiseen kansioon. Postit säilytetään aina palvelimella, jolloin niitä voi lukea usealta koneelta ja webmaililla vuorotellen ja kaikkialta näkyvillä on samat viestit. Jotkin asiakasohjelmat voivat säilyttää viesteistä myös paikallisen kopion.
Saapuvaa postia suodatetaan tarkalla heurestisella roskapostin suodatuksella. Roskapostiksi luokitellut viestit ohjataan sähköpostipalvelussa kunkin asiakkaan omaan Spam-kansioon. Spam-kansion viestejä säilytetään 60 päivää, jonka jälkeen viesti tuhotaan automaattisesti. Spam-kansio on käytettävissä Webmailin sekä IMAP-asiakasohjelmien avulla. Mikäli asiakas käyttää POP3-menetelmäistä postiohjelmaa, hän pääsee käsiksi Spam-kansioon Webmailin kautta.