Internet ei toimi? Ongelmia tv:n kanssa? Ongelmsta riippumatta kanattaa aloittaa laitteiden uudelleen käynnistämisellä, olisi stten kyseessä modeemi, tv, tietokone tai jokin muu laite. Modeemin ja tv:n osalta tämän on helppoa, vedä vain sähköpistoke irti pistorasiasta, odota minuutti ja kytke se takaisin kiinni. Tietokoneiden kohdalla on tehtävä uudelleenkäynnistys. Anna sitten laitteille tarpeeksi aikaa käynnistyä ja kokeile uudestaan.

Jos uudelleenkäynnistys ei auta olemme koonneet alle muutamia yleisimpiä ongelmia ja ratkaisuja ensiavuksi, erityisesti toimistoajan ulkopuolella tutustuttavaksi. Saatat löytää ratkaisun ongelmaasi niistä.

Muista ensin tarkistaa tekniset tiedotteemme, jotta tiedät, etteivät suunnitellut huoltotyöt, muut katkot tai yleiset häiriöt aiheuta ongelmaasi.

1. Käynnistä päätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että päätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.

2. Palaako DSL-valo? Jos ei, niin tarkista että puhelinkaapeli on oikein kytketty DSL-porttiin ja asunnon telerasiaan. Kokeile tarvittaessa toista telerasiaa.

3. Onko laitteesi kytketty päätelaitteeseen Ethernet-kaapelilla? Tarkista Ethernet-kaapelin kiinnitys sekä päätelaitteeseen että omaan laitteeseesi. Tarkista myös, että kaapeli on ehjä. Kokeile vaihtaa päätelaitteen ja laitteesi välillä oleva(t) kaapeli(t). Jos sinulla on Ethernet-sisäverkko ja laitteesi on kytkettynä siihen, kokeile kytkeä laite suoraan päätelaitteeseen varmistaaksesi, ettei ongelma ole sisäverkossa. Kokeile toista LAN-porttia kuitupäätelaitteessa ja, mikäli mahdollista, toista tietokonetta

1. Käynnistä päätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että päätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.

2. Tarkista, että päätelaiteen WLAN/WiFi valo palaa. Jos ei, niin aktivoi WLAN-toiminto.

3. Toimiiko WiFi jossain laitteessa mutta ei toisessa? Käynnistää uudelleen se laite, jossa WiFi ei toimi. Tietokoneen käynnistät uudelleen valitsemalla valikosta käynnistä uudestaan, tietokoneen sammuttaminen ja sitten käynnistäminen ei ole sama asia. Jos kyse on televisiosta, vedä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Tabletin ja puhelimen käynnistät tavallisesti uudelleen pitämällä nappia josta suljet näytön painettuna, kunnes laite kysyy haluatko sulkea vai käynnistää sen uudelleen. Valitse uudelleenkäynnistys.

4. Tarkista seuraavat asiat:

  • että yrität kytkeytyä oikeaan langattomaan verkkoon, ja olet antanut oikean salasanan. Langattoman verkon käyttäjätunnus ja salasana ovat merkittynä päätelaitteeseen, huomaa, että salasana on kirjoitettava täsmälleen samoin kuin päätelaitteessa.
  • jos laitteesi ei löydä lainkaan langattomia verkkoja, tarkista, että WLAN/WiFi on aktivoitu.
  • että olet tarpeeksi lähellä päätelaitetta, yritä minimoida etäisyys ja mahdolliset esteet päätelaitteen ja laitteesi välillä. Voit lukea lisää WLAN:sta täällä.
  • päätelaitteen WLAN toimintoja voi tarvittaessa muuttaa osoitteessa http://192.168.1.1 (suosittelemme tätä tehtäväksi vain jos tiedät mitä teet)

1. Käynnistä päätelaite ja Ubiquiti UniFi AP AC -tukiasema uudelleen vetämällä sähköpistokkeet ulos pistorasioista ja odota minuutin verran ennen kuin kytket ne uudelleen. Odota sitten, että laitteet käynnistyvät kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.

2. Palaako tukiaseman valo? Valon voi sulkea asetuksista, mutta jos se tavallisesti palaa ja nyt ei, niin tarkista tukiaseman ja PoE adapterin sekä PoE adapterin ja kuitupäätelaitteen väliset kytkennät. Tarkista myös, että PoE adapterin sähköjohto on kunnolla kiinni sähköpistorasiassa.

3. Jos tukiaseman valo palaa, tarkista laitteen tila valon perusteella alla olevasta taulukosta.

Valon väriTila
Valkoinen Tehdasasetettu, odottaa konfigurointia -> Lataa ”UniFi” sovellus puhelimeesi konfiguroidaksesi UniFi:n.
Vilkkuva valkoinen UniFi käynnistyy.
Vilkkuva valkoinen /sininen Laite tekee töitä, älä irrota kaapeleita! Voi tarkoittaa, että laite päivittyy.
Sininen Laite on käynnistynyt ja toimii normaalisti.
Nopeasti vilkkuva sininen Tätä käytetään suurissa verkoissa oikean tukiaseman löytämiseen.
Hetkittäin vilkkuva tasainen sininen Ilmoittaa, että UniFi ei saa yhteyttä verkkoon -> tarkista kaapelointi UniFi <-> PoE adapteri <-> kuitupäätelaite välillä.

Lue ohjeistamme:

  • WiFi-lähettimen/lähettimien sijoittelusta
  • mikä langattoman verkon nopeuden pitäisi olla, riippuen laitteesta
  • miksi langaton verkko on hidas tai kuuluvuus huono, ja mitä voit tehdä asian korjaamiseksi

1. Käynnistä televisio uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Testaa näkyvätkö kanavat.

2. Tarkista, että antennikaapeli on kunnolla paikoillaan televisiossa ja seinän antennipistokkeessa. Tarkista myös, että antennikaapeli on ehjä, ja kokeile tarvittaessa toisella antennikaapelilla.

3. Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdasasetukset. Tehdasasetusten palautuksen voi joutua tekemään 2-3 kertaa.

4. Onko sinulla useampi televisio? Jos kanavat näkyvät yhdessä mutta eivät toisessa, niin ongelma on luultavasti televisiossa tai antennikaapelissa.

5. Onko naapureillasi ongelmia kanavien kanssa? Olethan yhteydessä isännöitsijään. Mikäli koko asuntoyhtiö on toimistoajan ulkopuolella ilman kanavia voit tehdä vikailmoituksen suoraan meille.

1. Käynnistä televisio uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Testaa näkyvätkö kanavat.

2. Puuttuuko kanavapaikka? Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdasasetukset. Tehdasasetusten palautuksen voi joutua tekemään 2-3 kertaa.

3. Kanavapaikka löytyy, mutta ruudussa ei ole kuvaa tai siinä lukee, että kanava on koodattu. Valitse jokin tilaamistasi kanavista ja anna television olla päällä vähintään pari tuntia tai kunnes kuva tulee näkyviin.

4. Televisiossa lukee korttivika. Luultavasti tv-kortti tai CI+ moduuli/kortinlukija on asennettu televisioon väärin päin. Käännä ne oikein päin, niin teksti korttiviasta häviää.

5. Alkoiko ongelma sen jälkeen, kun hankit uuden television ja/tai CI+ moduuli/kortinlukijan? Oletko ilmoittanut meille CI+ moduuli/kortinlukijan linkityskoodin? Ole yhteydessä asiakaspalveluumme tai jälleenmyyjiimme niin tarkistamme, että linkitys on tehty, ja koodi on oikein.

1. Käynnistä televisio uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Testaa näkyvätkö häiriöt vielä.

2. Tarkista, että antennikaapeli on kunnolla paikoillaan televisiossa ja seinän antennipistokkeessa.

3. Kokeile uudella antennikaapelilla. Vaikka antennikaapeli näyttää ehjältä se voi olla vaurioitunut tai kulunut ja aiheuttaa ongelmia signaalin kanssa ja pikselöintiä.

4. Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdasasetukset. Tehdasasetusten palautuksen voi joutua tekemään 2-3 kertaa.

1. Mikäli ohjelmaoppaassa ei näy jonkin kanavan ohjelmat, mene kyseiselle kanavalle saadaksesi esiin EPG-tiedot. Niitä ei ladata automaattisesti kaikille kanaville.

2. Tekstityksen puuttuminen johtuu yleensä television asetuksista. Tutustu laitteesi tekstitysominaisuuksiin lukemalla käyttöohjeita.

Mikäli yllä olevat neuvot eivät auta, voit tehdä vikailmoituksen vuorokauden ympäri alla olevalla lomakkeella tai soittamalla vikailmoitusnumeroon. Sinun ei tarvitse molempia, riittää kun teet vikailmoituksen jommallakummalla tapaa.

Asiantunteva henkilökuntamme pyrkii korjaamaan ilmenneen ongelman mahdollisimman nopeasti. Huomaathan kuitenkin, että kuluttaja-asiakkaiden vikailmoitukset hoidetaan normaalina työaikana. Isommat viat ja häiriöt korjataan myös päivystysaikana, näistä kerromme myös teknisissä tiedotteissa.

Olemme yhteydessä sinuun kahden arkipäivän sisällä vikailmoituksestasi. Mikäli et ole vastannut puhelimeen tämän ajan sisällä, oletamme vian korjaantuneen.

Tietoturvaloukkauksesta ilmoitat osoitteeseen abuse@ktab.fi.

 

 

tel

Vikailmoitusnumero on 0800 92 788.

Vikailmoitusnumerossa ei anneta teknistä tukea, vaan otetaan vain vastaan ilmoituksesi.

 

 

Täytä vikailmoituslomake mahdollisimman yksityiskohtaisesti nopeuttaaksesi sen käsittelyä.

Vikailmoitus

* pakolliset kentät

Yhteystiedot

* pakolliset kentät.