Henrik Ekblomin teknologiastipendi, jonka tarkoituksena on edistää alueen innovatiivista teknologista kehitystä, myönnettiin tänä vuonna kahdelle henkilölle.

Nyt esittelemme Karjaalta kotoisin olevan Birk Lerviksin! Korkeakouluopintojen ohella hän tekee osa-aikatöitä web-kehittäjänä. Raaseporissa kulttuurista kiinnostuneille hän on tuttu kasvo, sillä tanssi, musiikki ja teatteri ovat lähellä hänen sydäntään.

Teknologian ja taiteellisen osaamisen yhdistelmä kiehtoo

Birk on toisen vuoden opiskelija Aalto-yliopistossa. Hänen pääaineensa on tietotekniikka ja suurin intohimonsa pelien suunnittelu ja ohjelmointi. Sivuaineeksi Birk on valinnut pelisuunnittelu ja -tuotantolinjan Game Design and Production.

”Peliohjelmointi yhdistää paljon eri osaamista! Peliohjelmoijan on hallittava tietojenkäsittelyä, grafiikan prosessointia, algoritmien optimointia ja tekoälyä. Hyvän pelin luomiseksi tarvitaan näiden teknisten taitojen lisäksi myös hyvä ymmärrys taiteellisista aloista, kuten graafisesta suunnittelusta, 3D-mallinnuksesta ja äänisuunnittelusta. Tämä teknisen ja taiteellisen osaamisen yhdistelmä on jotain, joka todella kiehtoo minua”, hän selittää innokkaasti.

Kotitekoisista lautapeleistä peliohjelmointiin

Juuri peliohjelmointi herätti Birkin kiinnostuksen tietotekniikkaa kohtaan. Lapsena hän sai perheensä ylipuhuttua pelaamaan itsetehtyjä lautapelejä. Ala-asteen lopulla hän alkoi luoda pelejä Stencyl-ohjelmalla, jonka avulla sai kuvat liikkumaan.

Kiinnostus mielenkiintoisiin ja tehokkaisiin algoritmeihin kasvoi entisestään, kun hän loi yhä useampia peliprototyyppejä. Pian hänen mielestään ohjelmointi ja tietojärjestelmän suunnittelu olivat kaikkein kiinnostavinta – ja jossain vaiheessa hän tajusi löytäneensä unelma-ammattinsa.

”Voin hyvin kuvitella työskenteleväni pelkästään teknisellä puolella, mutta kyllä peliohjelmointi houkuttelee minua eniten", hän sanoo.

Toinen jalka jo alalla

Opintojen ohella Birk työskentelee osa-aikaisesti webkehittäjänä Karjaalla sijaitsevassa verkko-opetusvälineitä tarjoavassa yrityksessä. Ennen työnsä aloittamista hän oli jo suunnitellut ja luonut oman verkkosivustonsa. Alun perin kyseessä oli kouluprojekti, mutta hän piti siitä niin paljon, että jatkoi työskentelyä sivuston parissa vapaa-ajallaan. Ohjaajana toimi IT-opettaja, joka näki hänen potentiaalinsa.

”Itse asiassa projekti eteni niin pitkälle, että sain apurahan verkkosivuston julkaisemiseen viiden vuoden ajaksi!” hän lisää ennen kuin jatkaa: ”Olen myös suunnitellut ja julkaissut useita mobiilipelejä Google Play Storessa.”

Pelisuunnittelun opiskelu on upeata

Birk viihtyy erittäin hyvin opintojensa parissa Aalto-yliopistossa. Vaikka ensimmäisen vuoden pakolliset kurssit olivat mielenkiintoisia, ne vaativat myös paljon aikaa. Hänellä ei tuolloin ollut paljon mahdollisuuksia valinnaisiin kursseihin, jonka vuoksi hän on sitäkin onnellisempi siitä, että pääsi toisena vuotena opiskelemaan pelisuunnittelua ja -tuotantoa sivuaineena. Hän haluaisi jatkaa maisteriopintojaan pelisuunnittelun parissa ja on muun muassa harkinnut maisterilinjaa Göteborgin yliopistossa.

Kevään aikana Birk on työskennellyt projektityön parissa yhdessä seitsemän muun henkilön kanssa. Yhteensä hän käytti projektiin 380 tuntia. Tiimistä löytyy asiantuntijuutta monelta alueelta, mm. 3D-mallinnusta, ohjelmointia, 2D-taidetta, äänisuunnittelua, sävellystä, käyttöliittymäsuunnittelua, pelisuunnittelua ja kerrontasuunnittelua.

Birk esittelee Witch's Brew -peliä

”Projektityö on seikkailupeli, jossa pelaaja ohjaa noitaa matkallaan taikakouluun, kunnes hänen luutansa menee rikki ja hän putoaa saarelle keskellä merta. Haasteena on oppia käyttämään erilaisia kukkia, jotka löytyvät ympäröiviltä saarilta. Niillä pelaava voi korjata luudan. Kevyt ja hauska peli on suunnattu niin lapsille kuin aikuisillekin”, hän kertoo.

Kuinka aloittaa peliohjelmointi?

Birk suosittelee aloittamaan peliohjelmoinnin opiskelun pelien luomisesta. Hän uskoo, että parhaiten oppii suunnittelemalla pelejä itse ja suosittelee aloittamaan kopioimalla yksinkertaisen pelin, josta pitää. Aloittamiseen löytyy hyviä oppaita verkosta.

”Monia pelimoottoreita voi käyttää täysin ilmaiseksi, ja niillä voi jopa julkaista pelejä! Jos et halua koodata ollenkaan, on olemassa pelimoottoreita, jotka perustuvat täysin graafiseen ohjelmointiin. Pelimoottorit kuten Construct 2 (2D-grafiikalle) ja Unreal Engine 5 (uskomattoman realistiselle 3D-grafiikalle) mahdollistavat pelien luomisen ilman, että sinun tarvitsee kirjoittaa yhtäkään koodiriviä!” selittää hän innokkaasti.

Hän lisää, että hyvä portfolio on äärimmäisen tärkeä, kun haluat hakea opintopaikkaa tai työpaikkaa alalla.

Vapaa-aika ja tulevaisuuden suunnitelmat

Birk on aiemmin opiskellut harmonikan soittoa Raaseporin musiikkiopistossa, tanssia Hurja Piruetissa sekä esiintynyt useiden vuosien ajan Raaseporin kesäteatterissa. Opintojen lisäksi hän on tänä keväänä ehtinyt olla mukana Grease suurtuotannossa Messukeskuksessa. Hän soittaa myös The WaLe's -yhtyeessä pianoa, harmonikkaa ja saksofonia sekä laulaa. Kesällä on tulossa paljon keikkoja.

Tulevaisuudessa hän haluaisi työskennellä pelialalla, joko ohjelmoijana tai suunnittelijana suuressa peliyhtiössä, mutta hän voi myös kuvitella perustavansa oman yrityksen.

Nordic Game Conference Malmössa

Linja, jolla Birk opiskelee, vieraili Malmön Nordic Game -konferenssissa tänä keväänä. Siellä opiskelijoilla oli mahdollisuus esitellä omia pelejään. Yliopisto rahoitti vain maisteriopiskelijoiden matkat, joten Birk käytti osan Henrik Ekblomin teknologiastipendistä oman matkan kustantamiseen. Konferenssi pystyi tarjoamaan arvokasta tietoa siitä, miten ala toimii.

”Tämä opintomatka tarkoittaa minulle valtavan paljon, koska se antaa minulle mahdollisuuden verkostoitua pelialan ihmisten kanssa ympäri maailmaa, osallistua ainutlaatuisiin luentoihin ja esitellä peliprojektiani potentiaalisille työnantajille ja sijoittajille”, hän sanoi ennen matkalle lähtöä.

Birk Lerviks Malmössa

 

Me Karjaan Puhelimella onnittelemme Birkiä ja toivotamme hänelle kaikkea hyvää tulevaisuuteen!