Henrik Ekbloms teknologistipendium, vars syfte är att främja innovativ teknologisk utveckling i regionen, delades i år ut till två stipendiater.
Nu har det blivit dags att presentera Karisbördige Birk Lerviks, som kombinerar sina högskolestudier med deltidsjobb som webbutvecklare. För kulturintresserade i Raseborg är han ett bekant ansikte, eftersom dans, musik och teater ligger honom varmt om hjärtat.
Brinner för kombinationen teknik och artistiskt kunnande
Birk är en andra årets studerande vid Aalto universitetet. Inom hans huvudämne, datateknik, är hans största passion att designa och programmera spel. Som biämne har Birk valt Game Design and Production.
”Spelprogrammering kombinerar många olika discipliner! Som spelprogrammerare måste man ha expertis inom datahantering, grafikprocessering, optimering av algoritmer och artificiell intelligens. För att kunna skapa ett bra spel behöver man, utöver dessa tekniska koncept, ha en god förståelse för konstnärliga discipliner som grafisk design, 3D-modellering och ljuddesign. Denna kombination av tekniskt och artistiskt kunnande är något jag brinner för” förklarar han ivrigt.
Från hemmagjorda brädspel till spelprogrammering
Det var just spelprogrammering som väckte Birks intresse för datateknik. Som barn brukade han övertyga sin familj att spela de brädspel som han knåpat ihop hemma. I slutet av lågstadiet började han skapa spel med programmet Stencyl, som får bilder att röra på sig.
Intresset för intressanta och effektiva algoritmer växte alltjämt med att han skapade allt fler spelprototyper. Snart var det själva programmerandet och designen av datasystemet som var den mest intressanta biten – och någonstans här insåg han att han snubblat över sitt drömyrke.
”Idag kan jag bra tänka mig att jobba med enbart den tekniska sidan som yrke, men det är nog spelprogrammering som tilltalar mig mest” säger han.
En fot inne i branschen
Vid sidan om studierna arbetar Birk deltid som webbutvecklare för ett nätbaserat undervisningsverktyg som har sitt kontor i Karis. Innan han inledde sitt jobb hade han designat och skapat en egen webbsida. Det hela började egentligen som ett skolprojekt, men han tyckte det var så intressant att han fortsatte jobba med sidan på sin fritid. Han blev guidad av sin IT-lärare, som såg hans potential.
”Projektet gick faktiskt så långt att jag fick ett stipendium för att lägga upp webbsidan på nätet i fem år!” tillägger han, innan han fortsätter: ”Jag har också designat och lanserat ett antal mobilspel på Google Play Store.”
Fantastiskt att studera speldesign
Birk trivs väldigt bra med studierna på Aalto. Även om första årets obligatoriska kurser var intressanta, var de även tidskrävande. Han hann inte med så många valbara kurser då, men är desto lyckligare att han på andra året blev antagen till biämnet Game Design and Production. Han vill gärna fortsätta magistersstudierna inom speldesign och har bland annat funderat på en magisterlinje på Göteborgs Universitet.
Under våren har Birk hållit på med ett projektarbete tillsammans med sju andra. Sammanlagt lade han ner 380 timmar på projektet. Teamet har olika expertisområden inom bland annat 3D-modellering, programmering, 2D-konst, ljuddesign, komposition, UI, speldesign och narrative design.
Birk presenterar spelet Witch's Brew
”Projektarbetet är ett äventyrsspel där man spelar som en häxa som är på väg till en skola för häxkonster, då hennes kvast går sönder och hon faller ner på en ö mitt i havet. Utmaningen är att lära sig använda olika blommor som finns på öarna omkring för att kunna hitta och reparera kvasten. Spelet har en lätt, skojig ton och är riktat till såväl barn som vuxna” berättar han.
Hur börjar man programmera spel?
För dem som vill studera spelprogrammering så rekommenderar Birk att börja skapa spel. Han menar att man lär sig bäst av att själv designa spel, och rekommenderar att börja med att göra en kopia av ett simpelt spel man gillar. För att komma i gång finns det bra resurser online.
”Många spelmotorer är helt gratis att använda och till och med lansera spel med! Om du inte alls vill koda så finns det även spelmotorer som använder sig helt och hållet av grafisk programmering. Spelmotorer som Construct 2 (för 2D grafik), och Unreal Engine 5 (för otroligt realistisk 3D grafik) gör det möjligt för dig att börja skapa spel utan att skriva en rad kod!” berättar han glatt.
Han tillägger att en bra portfolio är oerhört viktig då man ansöker om att studera speldesign och då man ansöker om ett jobb inom branschen.
Fritid och framtidsplaner
Birk har tidigare studerat dragspel i Musikinstitutet i Raseborg och dans på Hurja Piruetti, samt medverkat i Raseborgs Sommarteater i flera års tid. Utöver studierna har han hunnit vara med i storproduktionen Grease i Messukeskus under våren. Dessutom är han med i bandet The WaLe’s där han spelar piano, dragspel och saxofon samt sjunger. Framför sig har han en sommar med många spelningar.
I framtiden skulle han gärna arbeta inom spelbranschen, som programmerare eller designer för ett stort spelföretag, men han kan också tänka sig att grunda ett eget företag.
Nordic Game Conference i Malmö
Linjen han studerar på besökte Nordic Game Conference i Malmö i våras. På konferensen har studerande en chans att visa upp sina spel. Eftersom skolan endast finansierade resan för magisterstuderande, användes en del av Henrik Ekbloms teknologistipendium till att bekosta resan för Birk. Konferensen erbjöd ovärderliga insikter i hur branschen fungerar.
”Studieresan betyder oerhört mycket för mig eftersom det ger mig en chans att networka med människor från hela världen inom spelbranschen, gå på exklusiva föreläsningar och visa upp mitt spelprojekt för potentiella arbetsgivare och investerare” sade han innan resan.
Birk Lerviks på plats i Malmö
Vi på Karis Telefon gratulerar Birk och önskar honom all lycka inför framtiden!