Lehdistötiedote 3.10.2025

Kulissien takana Karjaan Puhelin ja EKM Service -kokonaisuus on muotoutunut kahdeksan kuukauden aikana, samalla kun päivittäinen toiminta on jatkunut normaalisti. Kuluvan vuoden aikana Ronnie Carlsson on jatkanut yhtiön toimitusjohtajana, mutta syksyn myötä puhaltavat uudet tuulet – pikkuhiljaa on aika siirtää ohjat kokonaan AK:lle, eli Andreas Koschinskille, joka on jo monille asiakkaille tuttu kasvo.

Andreas on aiemmin työskentelyt muun muassa Gigantin knowhow-keskuksessa, TV-osastolla sekä tietokoneosaston osastopäällikkönä. Keväällä 2019 hän aloitti työt EKM Servicellä. Aluksi hänen tehtävänsä liittyivät myyntiin pienille yrityksille sekä avustamiseen myymälässä, mutta idearikkautensa ansiosta hän pääsi mukaan tulevaisuuden ratkaisuja pohtivaan sisäiseen kehitysryhmään, ja alkoi samalla hoitaa suurempia yritysasiakkaita.

Viime aikoina Andreas on työskennellyt teknisen myynnin, räätälöityjen ratkaisujen luomisen sekä asennusten parissa, mutta jatkossa työpäiviin mahtuu myös hallinnollisia tehtäviä.

”Suurin haaste tulee luultavasti olemaan sormien pitäminen erossa käytännön asennuksista”, Andreas naurahtaa.

Vuodenvaihteesta 2026 alkaen ottaa Andreas ohjat EKM:llä. Hän suhtautuu tulevaisuuteen optimistisesti, vaikka opittavaa on paljon. Hän pitää tilannetta positiivisen jännittävänä.

Taloushallinnon tehtävät siirtyvät Angelica Saaristolle

Angelica Saaristo on samaa mieltä. Tulevaisuus näyttää valoisalta, ja uusien asioiden oppimisen lisäksi hän odottaa innolla mahdollisia uusia haasteita. Angelica on EKM Servicen tuorein vahvistus – hän aloitti uuden työnsä talousassistenttina syksyn koittaessa.

”Tähän asti on ollut hauskaa ja olen päässyt hyvin alkuun”, hän kertoo. Pitkän aikaisemman toimistotyöjakson jälkeen Angelica päätti kouluttautua lähihoitajaksi ja työskenteli vanhustenhoidossa parisen vuotta. Nyt hän on palannut toimistotöihin uusin voimin.

Angelica ottaa Camilla Carlssonin tehtävät vastuulleen ja tulee jatkossa vastaamaan kaikista taloushallinnon tehtävistä, mukaan lukien kirjanpito, palkanlaskenta, laskutus, reskontra ja Lemonsoft-tuki. Työ tapahtuu tiiviissä yhteistyössä Karjaan Puhelimen talousosaston kanssa.

Camilla Carlsson, Ronnie Carlsson, Andreas Koschinski ja Angelica Saaristo

Tärkeää, että henkilöstö voi hyvin

Sekä Andreas että Angelica arvostavat EKM:n yrityskulttuuria ja kokevat, että työkavereiden kanssa on helppo vitsailla.

”Tunnelma on rento, kaikki ovat mukavia ja hauskoja”, sanoo Angelica.

Yksi Karjaan Puhelimen tavoitteista on jatkaa Ronnien ja Camillan hyvää työtä EKM:n kehittämisessä. Henkilöstöasioiden kehittäminen on aloitettu käymällä läpi työntekijöiden työsopimukset, edut, vakuutukset ja työterveyshuolto – ne päivitetään vastaamaan Karjaan Puhelimen henkilöstön kokonaisuutta.

Todisteena onnistumisesta Karjaan Puhelimen henkilöstö on aiemmin antanut erittäin korkeita arvosanoja eNPS-mittauksissa, mikä viittaa siihen, että he ovat tyytyväisiä ja viihtyvät hyvin työpaikallaan. On itsestään selvää, että EKM:n henkilöstölle tarjotaan samat edellytykset.

”Esimerkiksi se, että henkilöstölle tarjotaan täysi kulttuuri- ja liikuntaetu vaikuttaa osaltaan hyvinvoinnin paranemiseen. Monet Karjaan Puhelimen työntekijät käyttävät etua lähialueen kuntosaleilla ja kulttuuritapahtumissa, mikä on tietysti positiivista paikallisyhteisönkin näkökulmasta”, selittää Patrik Gustafsson, Karjaan Puhelimen toimitusjohtaja.

”Patrik välittää todella siitä, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet. Yleisesti ottaen tuntuu siltä, että Karjaan Puhelin on ottanut EKM:n hyvin huomioon. On hienoa tietää, että hyvä tiimi on tukenamme”, sanoo Andreas.

Ronnie ja Camilla Carlsson odottavat ensimmäistä kunnon lomaa

Ronnie Carlsson on loppukirin keskellä. Arjessa ei vielä ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, mutta hän kokee purjehtivansa myötätuulessa ja löytäneensä uutta voimaa hoitaa työnsä mahdollisesti vieläkin tehokkaammin.

Ronnie ja Camilla pitävät tärkeänä asiakassuhteiden vaalimista ja aloitettujen töiden saattamista loppuun saakka – ja toivovat, että EKM:n henkilökunta jatkossakin noudattaa tätä ajattelutapaa. Ronnie on vakuuttunut siitä, että kaikki tulee sujumaan hyvin ja että sekä nykyiset että uudet asiakkaat saavat hyvää palvelua. Asiakaspalvelua kiireestä kantapäähän on oppi, jonka henkilökunta noudattaa.

Ronniella on yrittäjyyttä takanaan lähes 43 vuotta ja Camilla on työskennellyt EKM:llä 28 vuotta. Neljän viikon yhtäjaksoinen loma työelämän keskellä on usein vain unelma yrittäjille.

”Aloitamme hyppäämällä autoon ja ajamalla Etelä-Espanjaan! Emme ole koskaan voineet pitää pidempää lomaa kuin kaksi viikkoa, joten ajatus siitä, että voisimme lomailla määräämättömän ajan, tuntuu uskomattomalta”, Camilla kertoo.

”Emme ole vielä edes nostaneet venettä ylös, mutta odotamme jo innolla sen vesillelaskua keväällä”, Camilla haaveilee ääneen.

On selvää, että Ronnie ei ole vielä kunnolla ehtinyt miettiä kaikkea sitä vapaa-aikaa, joka ovella kolkuttaa. Hän kertoo, että läppäri kulkee edelleen mukana ja että he molemmat ovat valmiita auttamaan, jos ongelmia ilmenee.

”EKM Servicellä tulee aina olemaan erityinen paikka sydämissämme, ja riippumatta siitä, missä päin maailmaa olemme, olemme valmiita auttamaan, kun meitä tarvitaan”, Ronnie vakuuttaa.

Vahva, paikallinen ICT-toimija

Karjaan Puhelin ja EKM voivat yhdessä tarjota kaikki ICT-palvelut, joita yritys tarvitsee – aina kuituyhteyksistä ohjelmistoihin, laitteisiin, kassajärjestelmiin ja puhelinvaihteisiin.

Vuoden 2024 tilinpäätösten mukaan laskettuna muodostavat Karjaan Puhelin ja EKM kokonaisuuden, jossa on 38 työntekijää, 10,9 miljoonan euron liikevaihto ja 521 tuhannen euron tulos.

Karjaan Puhelimen henkilökunta työskentelee pääasiassa Karjaan toimistolla sekä osittain etänä, ja EKM:n henkilökunta pääosin toimipisteistä Tammisaaressa, Karjaalla ja Hangossa.

Teknisen asiantuntijan rekrytointi

Käynnistämme pian rekrytoinnin ja haemme EKM:lle ulospäinsuuntautunutta teknistä asiantuntijaa! Jos tämä kuulostaa sinulta tai joltain tutultasi, suosittelemme pitämään silmät auki tulevan työpaikkailmoituksen varalta.

Lisätiedot

Patrik Gustafsson, Karis Telefon Ab, 044 744 0438, patrik.gustafsson (at) ktab.fi
Ronnie Carlsson, EKM Service Ab Oy, 0500 486 090, ronnie.carlsson (at) ekm.fi
Andreas Koschinski, EKM Service Ab Oy, 0500 486 091, andreas.koschinski (at) ekm.fi