Valokuidun myynti ja rakentaminen käy hyvin vilkkaana. Ja miksi ei. Valokuitu on ekologisin ja ylivoimaisesti nopein nettiyhteys. Media on uutisoinut valokuidun kyseenalaisista myyntitoimista, ja siksi olemme listanneet asiat, jotka on syytä varmistaa valokuitusopimusta tehdessäsi.

Miksi valita valokuitu?

Valokuitu on ympäristöystävällinen ja luotettava netti koko perheen nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Sen nopeus ja tiedonmäärän käsittelykyky on ylivoimainen ja aina tasalaatuinen.

Valokuitu kestää yskimättä koko perheen nettikäytön eri laitteilla. Pelaat, katsot sisältöjä, surffaat, asioit tai vaikkapa työskentelet kotona – valokuitu mahdollistaa pätkimättömän yhteyden. Videot saa ladattua sekunneissa ja etätyöt sekä videotapaamiset hoituvat ilman häiriöitä.


Mitä valokuitu maksaa?

Itse valokuituliittymästä maksat asennus-/liittymismaksuun, joka sisältää meillä valokuituliittymän urakoinnin rakennukseen, kytkennän, asennuksen ja käyttöönoton. Omakotitalouksiin myös päätelaitteet. Lisäksi edellytyksenä on osakkeen osto (kertamaksu). 

Kertaluonteisen (joko kerralla tai erissä maksettavan) liittymismaksun lisäksi maksat laajakaistapalvelusta kuukausimaksua, johon vaikuttaa se, minkälaisella nopeudella haluat nettiyhteyden saapuvan valokuitua pitkin kotiisi. 

Valokuituliittymän hinta vaihtelee alueittain (taajama vs. haja-asutusalue). Lisäksi hintaan vaikuttaa tilataanko valokuitu omakotitaloon tai taloyhtiöön.

Alan toimijoilla on hyvin erilaisia hinnoittelumalleja ja asennus/liittymismaksun sisältö vaihtelee paljon, joten tämän kanssa kannattaa olla tarkkana.  


Varmista yhteyden nopea saanti

Valokuidun suurimmat kustannukset tulevat maakaivuutöistä. Kun useampi talous naapurustossa tai koko naapurusto ottaa valokuidun käyttöön samalla kertaa ja samalta toimittajalta, sen käyttöönotto varmistuu nopeammin. Jälkiliittymien osalta hinta voi nousta, jos kaivinkone joutuu tulemaan alueelle uudelleen ja kaivamaan yksittäisen kaapelin erikseen maahan.


Tarkista nämä asiat ennen sopimuksen tekoa

  1. Veloittaako operaattori ennakkomaksuja? Yleensä kaikki kustannukset veloitetaan vasta, kun valokuituliittymä on kytketty tai palvelut otettu käyttöön.

    • Karjaan Puhelimen osake laskutetaan tilauksen jälkeen, jos tilaat valokuituliittymän jo rakennetulla kuitualueella.
    • Osake laskutetaan rakennuspäätöksen jälkeen, jos tilaat kuituliittymän alueella, johon nyt suunnitellaan kuituverkon laajentamista.
    • Liittymismaksu laskutetaan vasta kun liittymä on asennettu. 

  2. Eihän operaattori veloita sanktiomaksuja, jos päätät peruuttaa valokuidun ennakkotilauksesi? Huomioithan kuitenkin, että ennakkotilauksen peruutus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen kaivinkoneen saapumista tontillesi.

    • Karjaan Puhelin ei veloita sanktiomaksuja, kunhan työtä liittymäsi toimittamiseksi ei ole aloitettu.

  3. Varmista valokuidun kokonaismaksu mahdollisen kertamaksun ja kuukausimaksujen osalta. Varmista lisäksi, ettei liittymässä ole mitään lopetuskustannuksia.

    • Tiedot meidän kerta/kuukausimaksuista saat kirjoittamalla osoitteesi saatavuushaun hakukenttään.
    • Kokonaan maksettu liittymä voidaan sulkea ilman kustannuksia.
    • Mikäli liittymismaksu maksetaan erissä, pitää koko liittymismaksu maksaa loppuun, vaikka palvelut irtisanottaisiin.
    • Voit myydä Karjaan Puhelimen osakkeesi takaisin meille, jos irtisanot liittymäsi. 

  4. Hyvä on myös varmistaa, millaisen operaattorin kanssa teet sopimuksen. Esim. tarjoaako yritys paikallisesti palveluita ja löytyykö asiakaspalvelupistettä, jonka kautta saat nopeasti vastauksen sinua askarruttaviin asioihin. On myös hyvä varmistaa, onko yrityksellä kokemusta valokuiturakentamisesta.

    • Karjaan Puhelin on kokonaan kotimainen, asiakkaidensa omistama yhtiö, joka toimii Länsi-Uudenmaan paikallisena kuitutoimittajana.
    • Kuituverkkomme ulottuu Hangosta Kirkkonummelle, Karjaan konttoriltamme on suurin piirtein yhtä pitkä matka Hankoon ja Kirkkonummelle.
    • Meidän kolmikielistä asiakaspalvelua on kehuttu mahtavaksi! Vastaamme puheluusi nopeasti: keskimääräinen vastausaikamme on 12 sekuntia. 95% asiakaspalveluun soittaneista saavat vastauksen 60 sekunnin sisällä.
    • Olemme rakentaneet valokuituverkkoa vuodesta 2008 lähtien, eli meillä on viidentoista vuoden kokemus kuiturakentamisesta. Yritys on perustettu 1920, jolloin kupariverkon rakentaminen on alkanut. Kyseinen verkko toki purettiin 2020 mennessä, mutta meillä on siis yli sadan vuoden kokemus verkonrakennuksesta.

Valokuituasiakkaat ovat tutkitusti tyytyväisiä

Finnet-liiton loppuvuodesta 2022 teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista valokuidun käyttäjistä 95 prosenttia on tyytyväisiä kotinsa internetyhteyteen. Mobiilinetin käyttäjistä tyytyväisiä on vain 47 prosenttia.

Internetin valinnassa tärkeimpinä kriteereinä ovatkin toimintavarmuus, hinta ja nopeus. Valokuitu on nykyajan ja tulevaisuuden tekniikkaa, joka vastaa kaikkiin näihin kriteereihin.


Epäilyttääkö joku asia valokuidun hankkimisessa?

Olethan yhteydessä meihin, jos joku asia mietityttää valokuidun hankinnassa.


Haluatko päästä valokuituonnellisten joukkoon?

Kirjoita osoitteesi hakukenttään ja katso saatavuus omaan osoitteeseesi!