Bild: Christoffer Österman söker fram reservdelar åt en kund
Kyrkslättföretaget Porkkalan Pienkone levererar skogs- och trädgårdsmaskiner, utrustning och tillbehör. De representerar ledande märken inom branschen och erbjuder även service och reservdelar.
Porkkalan Pienkone är ett företag som förlitar sig på stabil och pålitlig internetuppkoppling både för sina dagliga kontorsuppgifter och för de nätbaserade programmen som används inom service- och reservdelshanteringen. Företaget har nyligen valt Karis Telefons fiberanslutning för att säkerställa en snabb och bekymmersfri datakommunikation.
Karis Telefons tjänster till företaget inkluderar:
- Företagsinternet med brandvägg
- Wifi-tjänst
Från 5G till fiber för bättre kundservice
Tidigare använde Porkkalan Pienkone en 5G-anslutning, men den orsakade ibland störningar och fördröjningar i kassasystemet. Detta ledde till onödig väntetid för kunderna.
– Att välja fiber var definitivt en betjäningsfråga, säger Christoffer Österman som är delägare på företaget.
För att försäkra en stabil drift har företaget nu kopplat kassasystemet direkt via kabel till internetanslutningen. Det säkerställer att kundernas service går snabbt och smidigt, utan de uppehåll som tidigare kunde förekomma.
Wifi som fungerar i hela servicehallen
I företagets stora servicehall har wifi-uppkopplingen visat sig vara en betydande förbättring.
– Utöver de stationerade arbetsplatserna, så behöver vi också röra på oss i hallen när olika provkörningar av maskiner görs – och då särskilt behöver vi wifi-uppkopplingen, förklarar Österman. En enda wifi-sändare har hittills räckt för att täcka hela hallen och underlättar arbetet i det öppna utrymmet.
Smidig installation och professionell betjäning
Österman berättar att hela processen från planering till installation gått klanderfritt med Karis Telefon.
– Jag känner att allt från planeringen, grävningen, installationen till ibruktagningen gått väldigt klanderfritt med Karis Telefon. Fiberanslutningen var ett bra val för oss, då vi behöver stabilt och pålitligt internet.
Planeringen av fiberanslutningen gjordes i gott samarbete mellan Porkkalan Pienkone och Karis Telefon, där man tillsammans tog fram den bästa lösningen för hur och var fibern skulle dras in i byggnaden. Grävarbetet sköttes prydligt, och montören kontaktade företaget i god tid för att boka installationen. Allt gick enligt plan och utan problem.
– Betjäningen har varit bra och professionell, konstaterar Österman nöjt.