Kuva: Karjaan Puhelimen ja EKM:n toimitusjohtajat EKM:n Tammisaaren toimipaikassa kauppoja kättelemässä.
Laajempi tarjonta, osaaminen ja synergiaedut luovat entistä vahvemman paikallisen ICT-toimijan. Ronnie Carlsson perusti jo yli 40 vuotta sitten yrityksen, josta on kasvanut alueemme johtava IT-palveluntarjoaja. Nyt on tullut ”sukupolvenvaihdoksen” aika. Tammikuun viimeisenä päivänä koko osakekanta siirtyy Karjaan Puhelimen omistukseen. Tästä huolimatta kaikki jatkuu ennallaan.
Palataanpa ajassa taaksepäin
EKM Service Oy Ab perustettiin vuonna 1982 Tammisaaressa. Yrityksellä on tänä päivänä toimipisteet kolmella paikkakunnalla: Hangossa, Tammisaaressa ja Karjaalla. Toiminta ja asiakkaat keskittyvät Etelä-Suomen rannikkoalueille ja Ahvenanmaalle. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä 13 henkilöä, ja vuonna 2024 liikevaihto kasvoi 2,46 miljoonaan euroon.
”Asiakaskuntamme koostuu pääasiassa pienistä ja keskisuurista yrityksistä, joilla on omat erityiset IT-tarpeensa. Olemme myös alueen markkinajohtaja moderneissa kassajärjestelmissä – niitä löytyy joka toisesta ravintolasta ja monista kaupoista. Lisäksi tuemme lukuisia yksityisiä kotitalouksia lähialueillamme”, kertoo Ronnie
Ajat ovat muuttuneet valtavasti siitä, kun Ronnie ja hänen kumppaninsa aloittivat toimintansa. ”Uskokaa tai älkää, mutta jo vuonna 1982 oli olemassa tietokoneita ja tulostimia, ja olimme jo silloin mukana niillä markkinoilla. Lisäksi olemme kokeilleet kaikenlaisia mahdollisia ja mahdottomia projekteja, joista voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan – mutta se jääköön toiseen kertaan.”
Mitä tapahtuu 31. tammikuuta?
Vastaus on yhtä yksinkertainen kuin lyhytkin: Toiminta jatkuu ennallaan.
Aurinko nousee kuten ennenkin. Ronnie, Camilla ja kaikki muut tulevat töihin aamulla. EKM näyttää samalta kuin tähän asti.
Karjaan Puhelimen on siis tarkoitus jatka hyvää työtä, jota Ronnie on tehnyt EKM:n kehittämiseksi. Ronnie jatkaa yhtiön toimitusjohtajana ja Camilla hänen oikeana kätenään ainakin tämän vuoden ajan, jotta molemmat yhtiöt saavat mahdollisuuden oppia joustavasti toisiltaan ja rakentaa vahvan yhteisen tulevaisuuden.
EKM jatkaa Karjaan Puhelimen tytäryhtiönä - Samoilla paikkakunnilla, samalla henkilöstöllä ja samalla vastuuntunnolla kuin ensimmäiset 42 vuotta.
”KENENKÄÄN ei tarvitse olla huolissaan. Ei asiakkaiden, työntekijöiden, puolisoiden eikä äitien. Olemme kaikki täällä ja työskentelemme kuten ennenkin EKM:n lippu korkealla liehuen”, rauhoittelee Ronnie.
Läntiselle Uudellemaalle syntyy entistäkin vahvempi paikallinen ICT-palveluiden tuottaja, kun Karjaan Puhelin ja EKM yhdistävät voimansa ja resurssinsa
Karjaan Puhelin on tämän vuosituhannen aikana laajentanut toiminta-aluettaan maantieteellisesti voimakkaasti ja lisännyt myös palvelutarjontaansa. ”Nyt meille tarjoutui loistava tilaisuus panostaa merkittävästi yritys- ja myös yksityisasiakkaiden ICT-palveluihin. Kaupan myötä tarjoamamme täydentyy ja yhdessä pystymme tarjoamaan kaikki yrityksen tarvitsemat ICT-palvelut yhteyksistä ohjelmistoihin, laitteisiin, kassajärjestelmiin ja puhelinvaihteisiin saakka”, taustoittaa Karjaan Puhelimen toimitusjohtaja Patrik Gustafsson.
Takana on myös muutaman vuoden menestyksekäs yhteistyö, joten tämä on luonnollinen seuraava askel. ”On osoittautunut, että täydennämme toisiamme ainutlaatuisella tavalla. Tämä yrityskauppa tuo mukanaan merkittäviä hyötyjä niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaille ja edistää koko alueemme digitaalista kehitystä. Toki myös työpaikat ja liikevaihto pysyvät paikallisissa käsissä. Yrityskaupan myötä kasvanut ICT-, tietohallinto- ja tietoturvaosaaminen tukee vahvasti myös valokuituverkon ja sen palveluiden operointia. Lisääntyvä lainsäädäntö ja esimerkiksi tietoturvavaatimukset edellyttävät operaattoreilta yhä enemmän osaamista näillä alueilla. Koen, että yhteinen osaaminen ja laajentuneet resurssit tehostavat toimintaamme ja palveluiden kehittämistä”, summaa Patrik.
Lisätiedot
Patrik Gustafsson, tj, Karjaan Puhelin Oy, 044 744 0438,
Ronnie Carlsson, tj, EKM Service Ab Oy, 0500 486 090,