Teimme marras-joulukuussa tyytyväisyystutkimuksen asiakkaillemme. Vastausten määrä ylitti odotuksemme oikein iloisesti – 790 asiakastamme kertoi mielipiteensä!  

 

Onnellisia olemme myös asiakkailtamme saamastamme palautteesta. Ylipäätään Karjaan Puhelin nähdään helposti saavutettavana ja modernina yrityksenä, lisäksi olette tyytyväisiä yhteistyöhön kanssamme ja valmiita suosittelemaan meitä.

Yllä oleva grafiikka kertoo antamienne vastausten keskiarvon kyseisten väittämien kohdalla, asteikko 1 (täysin eri mieltä) – 5 (täysin samaa mieltä).

Pari suoraa sitaattia asiakkaidemme kommenteista:

"Karjaan Puhelin on todella paikallinen yhtiö, jossa apu on aina lähellä! Minua kohdellaan aina positiivisesti ja ammattitaitoisesti. Pysyn mielelläni asiakkaana, vaikka ”isot jättiläiset” niin haluavat tarjota minulle palveluitaan. Mutta kuitu on kuitu, ja yhtä hyvästä asiakaspalvelusta kun Karjaan Puhelin tarjoaa, voi vaan kilpailijoiden kanssa haaveilla!"

"Karjaan puhelin on ”pieni” yhtiö, jolla on elinvoimainen ja joustava organisaatio. Karjaan puhelin investoi pitkän tähtäimen suunnitelmilla (kuitu) syrjäisemmille alueille eikä vain kaupunkialueille, joissa suuryritykset maksimoivat tuotot. Ne muutamat kerrat, kun olen tarvinnut asiakaspalvelua, asia on sujunut nopeasti ja mutkattomasti."

Paikallinen palvelee parhaiten

Yleisesti ottaen asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä niin asiakaspalveluumme kuin kuituliittymiin ja -palveluihin. Meihin on helppo ottaa ja saada yhteyttä, jopa 94,8 % vastaajista on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä yhteydenpitoon kanssamme. Asiakasneuvojiemme ystävällisyyttä, asiantuntemusta, mutkattomuutta ja nopeaa vastausaikaa arvostetaan selkeästi. Yhteydenpitotavoista sähköposti ja puhelut ovat mieluisimpia myös jatkossa. Erityisesti nyt pandemia-aikana asiakaskäynnit palvelupisteissämme ovat vähentyneet huomattavasti ja asiointi siirtynyt muihin kanaviin.

Esimerkiksi tällaisia kommentteja saimme asiakaspalvelustamme:

"Mukavan lähestyttävää asiakaspalvelua. Tuntuu siltä, että minusta välitetään asiakkaana. Viestintäverkkoihin liittyvät asiat eivät ole helppoja maallikolle, joten on hyvä, että asiakaspalvelussa kestää hermot."

"Kaikki toimii kuin junan vessa, tosin hyvin tekniset kysymykset yleensä ei löydä vastausta asiakaspalvelusta suoraan. Tuo tosin ohjataan tehokkaasti ja nopeasti eteenpäin oikealle henkilölle, joten tämä ei vaikuta lopulliseen tyytyväisyyteen. Suosittelen aina Karjaan Puhelinta koska yrityksellä on kokemus ja tuntemus asiakkaistaan ja alueesta. Yritys on toiminut alueellaan siitä asti, kun sain ensimmäisen verkkoyhteyteni, ja ongelmat on aina ratkottu kunnialla ja hyvällä mielellä."

Kuitukaistaa parempaa ei ole

Kuidun kautta toimittamistamme palveluista erityisesti Kuitukaistoihin asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä niin omakotitalouksissa kuin taloyhtiöissäkin. Odotetusti eniten kiitosta saivat netin toimivuus, nopeus ja vakaus, mutta myös modeemiin ja antamiimme käyttöohjeisiin ja -opastukseen olitte oikein tyytyväisiä.

Taloyhtiöiden vanhentuneet sisäverkot nousivat esiin muutamassa vastauksessa. Valitettavasti emme pysty lainkaan tarjoamaan nopeimpia Kuitukaistoja yhtiöissä, joiden sisällä data kulkee vielä vanhoja puhelinkaapeleita pitkin, ja hitaammatkin yhteydet saattavat kärsiä pitkistä puhelinlinjoista keskukselta asuntoon. Kannustammekin kaikkia tällaisten yhtiöiden asukkaita keskustelemaan hallitusten ja isännöitsijöiden kanssa ja nostamaan ongelman esiin. Neuvomme mielellämme asiassa ja teemme taloyhtiön niin halutessa tarjouksen kuituverkon vetämisestä aina asuntoihin asti.

Esititte useita toiveita nopeammista ja symmetrisistä laajakaistoista ja tietysti myös edullisemmista hinnoista. Näihin toiveisiin voimme iloksemme vastata maaliskuun palvelu-uudistuksella, joka koskee erityisesti omakotiasiakkaitamme:

  • Omakotiasiakkaidemme 300–1000 megan Kuitukaistat ovat pian symmetrisiä! Nostamme lähetysnopeudet automaattisesti samaan latausnopeuden kanssa.
  • Lisäksi sekä omakotien Kuitukaistojen että taloyhtiöiden asukkaiden 50-500M Kuitukaistojen normaalihinnat laskevat.
  • Samassa yhteydessä myös OmaKuitu-paketit jaetaan erillisiksi palveluiksi: Kuitukaista ja Kaapeli-tv.

Muutama yksittäinen toive esitettiin myös IPv6-protokollasta, joka meillä on työn alla.

Muun muassa tällaisia kommentteja annoitte Kuitukaistoistamme:

"Kaikki toimii täydellisesti!"

"Kiitos laadukkaasta laajakaistayhteydestä. Todella tyytyväinen käyttäjä Siuntiossa. Sitä saa, mistä maksaa ?"

"Olen tehnyt etätöitä melkein koko pandemia-ajan, ja laajakaista on aina toiminut superhyvin."

Kanavatarjonnasta eniten toiveita

Myös kaapeli-tv-palveluumme ja kanavatarjontaamme, etenkin peruskanaviin, todella iso osa asiakkaistamme on tyytyväisiä keskiarvojen päätyessä nelosen paremmalle puolelle, mutta kanavia koskien esitettiin kyselyssä eniten toiveita. Tietoisuus tarjoamistamme suoratoistopalveluista voisi myös olla parempi.

Toiveissanne olivat UHD-kanavat, edullisemmat kanavapaketit, pienemmät teemapaketit, laajempi MIX-kanavavalikoima sekä etenkin enemmän ruotsalaisia kanavia. Erityisesti esiin nousivat Kanal 5 ja Sjuan, mutta myös Kanal 11 och TV12 mainittiin. Välitämme nämä toiveet eteenpäin signaalitoimittajallemme sekä kanavayhtiöille, mutta joudumme valitettavasti myös toteamaan, että omat vaikutusmahdollisuutemme näihin asioihin ovat rajatut. Kanavayhtiöt sekä lähetysoikeudet sanelevat tiukkoja ehtoja kanavapaketeille ja niiden sisällölle, yksittäisille kanaville sekä hinnoille.

Yksi monia asiakkaitamme koskeva ajankohtainen muutos on F1-lähetysten siirtyminen C Morelta V-kanavapaketteihin. Olemme tavoitelleet asiakkaitamme puhelimitse tätä koskien, ja moni onkin jo muuttanut tilaustaan. Tämä on hyvä esimerkki lähetysoikeuksista, joiden kanssa meillä lähetysten edelleen välittäjänä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa. Pyrimme kuitenkin tiedottamaan niistä mahdollisimman hyvin.

Muutama asiakkaidemme antama kommentti:

"Jotkut tv-kanavapaketit ovat ”liian isoja” tai liian ”sekoitettuja” sisältöjen suhteen. Pienempiä kanavapaketteja, joissa keskitytään ”samankaltaiseen” sisältöön esim. ruokaan, ravitsemukseen, laadukkaisiin elokuviin, urheiluun, viihteeseen, kuten tietokilpailuihin, uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin, jne. Välttäkää kanavapaketteja, jotka esimerkiksi sisältävät kaksi ääripäätä, kuten urheilua ja erilaisia uskonnollisia ohjelmia."

"Toivon lisää joustavuutta maksukanavien valintaan."

"Kanavapaketeissa on meille useita turhia kanavia. Kanavat tulisi voida tilata yksitellen kohtuullisella hinnalla."

Liittymien toimitus toimii, toki kehitettävääkin löytyy

Kuituliittymien toimituksiin olitte myös yleisesti erittäin tyytyväisiä, vain pitkät toimitusajat sekä odotusaikana tiedottaminen painuivat keskimäärin tyytyväisen puolelle. Juurikin näiden suhteen meillä on edelleen kehitystyötä tehtävänä. Toisaalta toimituksemme kaivuutöineen ja muine verkonrakennuksineen on luonteeltaan sellaista, että työt tehdään pääosin sulan maan aikana ja uusilla rakennusalueilla liittymien myynti on tehtävä todella hyvissä ajoin, jotta koko suunnittelu-luvitus-kaivuu-verkonrakennus-asennus-prosessi saadaan toimitusajan puitteisiin mahtumaan. Viime ja edellisvuosi ovat olleet meillä todella kiireistä aikaa. Korona toi paljon etätyöläisiä ja vapaa-ajanasukkaita seudullemme, joten tilausmäärät kasvoivat ja toimitusajat valitettavasti pitenivät paikoin liiankin pitkiksi, eikä tiedonkulkukaan aina pysynyt ajan tasalla.

Kaivuu-urakoitsijoihin, asentajiin ja heidän työnsä jälkeen suurin osa teistä oli myös oikein tyytyväisiä, mutta toki myös yksittäisiä negatiivisempiakin kommentteja saimme niin työn jäljestä kuin aikataulutuksesta. Olemme jo pitkään tehneet yhteystyötä samojen paikallisten urakoitsijoiden kanssa, joten kriittisemmät asiat ja vastaukset käydään heidän kanssaan läpi ja pyrimme yhdessä vieläkin parempaan lopputulokseen.

"Kuitukaapelin asentaja, joka meillä kävi asentamassa, oli todella ammattitaitoinen ja teki todella siistiä jälkeä. Kiitokset vielä asentajalle."

"Asennustyöt menivät hienosti. Tontilla ei edes näe, että olisi kaivettu."

"Mielestäni kaikki meni hyvin, sai keskustella poikien kanssa (esim. kaivamisesta ja asennuksesta). Sama kun soitin Karjaan Puhelimen toimistoon (kuituliittymän lasku meni ensi yritykselle, mutta tämä korjattiin erittäin nopeasti ja ongelmitta). Ehkä lisää tietoa koko projektin etenemisestä. Tehdä selväksi, että esim. asfaltti korjataan mahdollisimman nopeasti. Monille se voi olla iso juttu. Ymmärrän, ettette pysty antamaan aikataulua, mutta joten jengi pysyy rauhallisena koska tulette huolehtimaan asiasta."

Lopuksi haluamme vielä kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita!

Palautteenne on arvokasta. Olemme nyt olleet yhteydessä kaikkiin sitä pyytäneisiin ja moniin muihinkin. Vastaajien kesken arvottu televisio luovutettiin ennen joulua onnelliselle arvonnan voittajalle Hankoon.