Keväällä 2020 julkaisin blogikirjoituksen Karjaan Puhelimen työstä ilmaston ja ympäristön hyväksi. COVID-19 oli silloin melko tuore juttu ja sitten seuranneesta Ukraina-kriisistä olimme vielä onnellisen tietämättömiä.

Elämme nyt kovin erilaisessa maailmassa. Monen työskentelytavat ovat muuttuneet, korona tuntuu tulleen jäädäkseen ja sota Ukrainassa on aiheuttanut muun muassa energiakriisin, josta me kaikki olemme valitettavan tietoisia. Tämän lisäksi myös yleinen turvallisuustilanne on muuttunut, etenkin erilaisten kyberuhkien koemme koskettavan myös meitä mitä suurimmissa määrin.

Epävarmoina aikoina on varmasti eduksi ajatella asioita pitkällä tähtäimellä. Karjaan Puhelin on 102-vuotisen historiansa aikana nähnyt monia kriisejä. Miltä arki nyt sitten näyttää Karjaan Puhelimella? Miten sopeudumme valitsevaan tilanteeseen, ja miten se vaikuttaa sinuun asiakkaanamme?

Vastaamme yhdestä yhteiskunnan perustoiminnoista

Monet jo varmasti tietävät, että optinen kuituverkko on tänä päivänä monen yhteiskunnan perustoiminnon perusta. Oletko miettinyt, mitä se käytännössä tarkoittaa? Laajakaista ja tv kotona tai töissä tulevat varmasti ensimmäisinä mieleen, mutta mitä muuta? Mobiilipalvelut 4G ja 5G ovat täysin riippuvaisia sähköstä ja kuidusta. Mikäli kuituverkko ei toimi, loppuu liikenne myös mobiiliverkossa. Kattavan sähkökatkon aikana 4G- ja 5G-palvelut suljetaan vain 15 minuutin jälkeen, jotta mobiilipuheluiden toimivuus voidaan varmistaa. Kun mietit, mitkä kaikki yhteiskunnan toiminnot ovat riippuvaisia joko kiinteästä tai mobiilista laajakaistasta, havaitset pian ongelman laajuuden: kaupat, pankit, sairaalat jne.

Miten tällaiset kauhuskenaariot ovat vältettävissä? Tarvitaan ainakin jatkuvaa ja kompromissitonta turvallisuusajattelua ja taas kerran – pitkäjänteisyyttä. Viranomaiset ovat luokitelleet Karjaan Puhelimen huoltovarmuuskriittiseksi organisaatioksi samaan tapaan kuin esimerkiksi sähköyhtiöt. Tämä tarkoittaa, että meidän on pidettävä huoli siitä, että yhteiskunnalle tarjoamamme palvelut toimivat myös poikkeustilan aikana. Velvollisuuksien lisäksi tämä antaa meille myös oikeuksia. Meillä on oikeus varata tähän tarvittava henkilökunta ja varustus, ja esimerkiksi energian ja polttoaineen saatavuuden suhteen meillä on tiettyjä erityisoikeuksia. Meillä on myös pääsy viranomaistietoihin koskien maan kyberturvallisuustilannetta.

Miten toimimme nykytilanteessa?

Koska olemme täysin riippuvaisia katkeamattomasta energian saannista, on meidän erittäin tärkeää pitää hyvä huoli näistä kysymyksistä. Meillä on pitkäaikainen sähkösopimus Raaseporin Energian kanssa, jolloin nopeat hinnanmuutokset eivät pääse yllättämään. Sähkökatkoihin liittyviä riskejä hallinnoimme tiiviillä yhteyksillä sähköverkkoyhtiöihin sekä erilaisilla varavirtajärjestelyillä kuten generaattoreilla ja akuilla. Teknologiavalinnat ovat myös avainkysymyksiä, energiatehokkaat ratkaisut antavat tuplahyödyn – matalammat kustannukset ja vähemmän kuormitusta ympäristölle.

Tiesitkö, että kuitupalvelumme toimivat myös sähkökatkojen aikana? Verkkomme on suunniteltu siten, että palvelumme toimivat vähintään 24 tunnin ajan, vaikka sähköt olisivatkin poikki. Mikäli ensi talvelle kaavaillut sähkökatkot toteutuvat, riittää että kotonasi on varavirtaa kuitupäätelaitteelle ja tietokoneelle, ja voit jatkaa työntekoa etänä.

Kustannukset kasvussa – Nousevatko meidänkin hintamme?

Kun kustannukset yritysmaailmassa nousevat, on yleensä tapana nostaa asiakashinnat kohonneita kustannuksia vastaaviksi mahdollisimman pikaisesti. Suuri osa yrityksistä joutuu tekemään näin ja osalle se saattaa olla jopa kohtalonkysymys. Karjaan Puhelimenkin kulut kasvavat pitkäjänteisistä sopimuksista huolimatta.

Pitkäjänteiseen toimintaan kuuluu myös kyky suunnitella taloutta pitkällä tähtäimellä. Osa kohonneista kustannuksista jää varmasti pysyviksi, mutta osan ennustetaan jäävän lyhytaikaisemmiksi. Karjaan Puhelin on velaton yhtiö, eikä esimerkiksi korkomarkkinan kehitys vaikuta meihin suoraan. Meidän on siis mahdollista odottaa ja katsoa, mihin suuntaan tilanne kehittyy. Tulemme alkuvuodesta nostamaan kaapeli-tv-palvelun kuukausihintaa 30 sentillä per liittymä; muita palvelumaksujen korotuksia ei ole suunnitteilla.

Kyberturvallisuustilanne

Kyberturvallisuuden osalta uhat ovat todella kasvaneet. Kyberturvallisuudessa on kyse tietoverkkojen, laitteiden, ohjelmien ja datan suojaamisesta hyökkäyksiltä tai muulta asiattomalta pääsyltä. Uhat ovat kaikkea ”tavallisesta” kyberrikollisuudesta, kuten kiristyksistä, kyberterrorismiin tai jopa kybersotaan.

Meillä Karjaan Puhelimella on kyberturvallisuusryhmä, joka jatkuvasti analysoi tilannetta, kouluttaa henkilöstöä, kehittää ja testaa suojamekanismeja sekä kommunikoi kyseisten viranomaisten kanssa. Kyberturvallisuuden suhteen ei ole mahdollista suojautua sataprosenttisesti. Siksi olemme ottaneet kybervakuutuksen, joka muun muassa tarjoaa käyttöömme parhaita mahdollisia ulkopuolisia asiantuntijaresursseja, mikäli uhat toteutuisivat.



Karjaan Puhelin Oy
Patrik Gustafsson, TJ