För att du som kund ska kunna känna dig trygg med din internetuppkoppling är det viktigt att den fiberutrustning du använder är både uppdaterad och säker. När en tillverkare slutar erbjuda mjukvaruuppdateringar till en viss modell ökar risken för intrång, störningar och en instabil anslutning.
Detta gäller till exempel fiberterminalen Zhone 2727, som nu har nått slutet av sin livscykel. Tillverkaren har avslutat stödet för modellen och inga nya säkerhetsuppdateringar har släppts på flera år. Det innebär att skadlig eller otillåten trafik lättare kan ta sig in i nätverket. Enligt våra avtalsvillkor kan vi behöva tillfälligt stänga av tjänsten om sådana säkerhetsbrister upptäcks – tills problemet är löst.
Utöver säkerhetsaspekten har äldre fiberutrustning ofta svårt att leva upp till dagens krav på prestanda. Den har till exempel begränsad wifi-kapacitet och kan ha svårt att hantera flera uppkopplade enheter samtidigt – något som är vardag i många hem idag.
Vi informerar i god tid. Det är alltså nödvändigtvis inte akut ännu – vi vill ge dig god tid att planera en uppgradering.
Vår rekommendation
Du behöver inte göra något omedelbart. Men vi rekommenderar att du börjar planera att byta ut din utrustning. Vi kommer efterhand att vara i kontakt med kunder med Zhone 2727 (i första hand per e-post) och erbjuder dem byte av nuvarande modem/fiberterminal till fiberomvandlaren Fibertwist. Du kan redan nu logga in i Mina tjänster för att kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer. Logga in, tryck på användarnamn, välj kunduppgifter och redigera vid behov.
Vill du sköta undan modembytet? Följ instruktionerna på vår modembytessida, så sätts processen i gång.
Kontakta oss
Vill du veta mer om vilken utrustning du har eller hur du uppgraderar? Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare. Du kan kolla via våra utrustningssidor vilka modem som inte längre får uppdateringar, välj då om det gäller utrustning för egnahem eller utrustning för bostäder i husbolag.