Flygbild fran Inga Foto Multifoto

Fiber är en allt viktigare del av modernt boende, och snart finns det i nästan varje bostadsbolag, säger experten. Att få fiberanslutning till ett bostadsbolag är dock ofta en lång och utmanande process. De invånare som önskar fiber kan själva påverka upphandlingen genom att vara aktiva.

Kunskap om framtidens kommunikationsbehov behövs

Att bo i ett bostadsbolag innebär många bekvämligheter, men beslutsfattande kring större investeringar kan ta tid. Ofta kan enstaka kritiska röster stoppa nya initiativ, och stora inköp undviks. Ändå borde man kunna utveckla boendebekvämligheten och förvalta fastigheten med framtiden i åtanke.

– En vill ha en gårdsrenovering, en annan vill ha optisk fiber – det gör det svårt att enas om investeringar i bostadsbolag. Dessutom är förståelsen för framtidens behov inte alltid den samma bland invånarna, säger Ruuskanen, försäljningschef för bostadsbolagstjänsterna på Karis Telefon.

Att Finland har förbundit sig till EU:s mål att tillhandahålla minst en gigabit internetuppkoppling till alla invånare senast 2030 visar tydligt på framtidens behov. Detta kräver stora investeringar i fibernätsutbyggnad.

Moderna TV-tjänster kräver fiber

För invånare i ett bostadsbolag möjliggör fiber redan idag snabb och tillförlitlig uppkoppling för distansarbete, studier, vårdtjänster och många andra vardagliga behov. Fiber stöder även moderna TV-tjänster.

Intresset för fiber ökar ofta just på grund av kabel-tv-tjänsten, som är särskilt viktig för äldre invånare. I framtiden, när allt fler TV-sändningar övergår till att distribueras via internet (såsom IPTV och streaming), krävs den kapacitet som fiber kan erbjuda för att sändningarna ska fungera utan störningar eller fördröjningar.

– Så småningom kommer antenn-tv att försvinna, och det kommer inte längre finnas bostadsbolag utan fiber. När TV:n börjar fungera helt via nätet, är fiber den enda lösningen för bostadsbolag, understryker Ruuskanen.

Dessutom skapar Traficoms föreskrift om fastighetsnät (M65) ytterligare tryck på att övergå till fiber, eftersom den ställer krav på högkvalitativa kommunikationslösningar i bostadsbolag. Läs mera om detta på Traficoms sidor

Fastigheternas inomhusnät måste klara gigabithastigheter

Traficoms föreskrift om fastigheternas inomhusnät syftar till att säkerställa att byggnaders infrastruktur för datakommunikation håller tillräckligt hög kvalitet för att möta dagens och framtidens behov. Föreskriften gäller både nybyggen och renoveringar i äldre bostadsbolag.

– När det interna nätverket måste klara minst en gigabit, är det inte möjligt utan fiber. I äldre bostadsbolag måste fastighetens inomhusnät förnyas, exempelvis i samband med rör- eller elrenoveringar. Om dessa renoveringar inte är aktuella erbjuder Karis Telefon också en flexibel och förmånlig lösning utan sanering av interna nätet, berättar Ruuskanen.

I vissa bostadsbolag, såsom i radhusbolag, kan fiber installeras från utsidan utan att interna nätverket behöver förnyas, men det lönar sig att rådgöra med det lokala fiberbolaget – och att göra det i god tid.

Invånare: Kräv att fiber tas upp i bolagsstämman

Hur kan en invånare påverka införskaffningen av fiber? Det första och viktigaste steget är att be om att frågan tas upp på bolagsstämman. En aktieägare kan vända sig direkt till disponenten eller styrelsen, och en hyresgäst kan föra fram önskemålet via sin hyresvärd.

– Om en enda aktieägare begär att offerter på fiber tas upp i bolagsstämman, är disponenten skyldig att sköta det. Bolagsstämman är platsen där varje aktieägare har möjlighet att påverka, påminner Ruuskanen.

Fiberbolaget kan hjälpa bostadsbolaget genom att tillhandahålla information om olika genomförandealternativ och om själva upphandlingsprocessen. Man kan också bjuda in en representant från fiberbolaget till stämman för att besvara frågor.

Det lokala fiberbolaget hjälper – från upphandling till upprätthåll

Med ett lokalt fiberbolag är det enkelt för bostadsbolaget att samarbeta: förutom att en expert kan bjudas in till bolagsstämman och olika byggalternativ kan diskuteras på plats, erbjuder bolagen även direkt stöd till invånare – från informering under byggnadsskedet till aktivering av fiberanslutningen och tekniskt stöd.

Medlemsbolagen i Finnet-förbundet är alla erfarna fiberbyggare, med årtionden av erfarenhet inom datakommunikation i bostadsbolag. Den långa historien ger också värdefull insikt i användarnas upplevelser av fiber.

– När bostadsbolagen väl har skaffat fiber, vill de inte längre vara utan den, lovar Ruuskanen.

KARIS TELEFON OCH BOSTADSBOLAG