Projektet i Sjundeå tog ett viktigt steg framåt den 30 januari 2025, då Karis Telefon skickade in stödansökan till NTM-centralen. Planen är att projektet ska genomföras mellan 2025 och 2027, och nu väntar vi på eventuella kompletteringsfrågor samt ett beslut, vilket vi räknar med att få före sommaren.
Efter en noggrann genomgång av intresseanmälningar från boende i Sjundeå har stora delar av norra Sjundeå inkluderats i stödansökan, bland annat Lappers-Vejans, Svidja-Tupala-Kvarnby-Näsby och Karskog-Andby-Kaffelandet. Noggrannare karta finns på projektsidan: karistelefon.fi/sjundeastod.
Vi hoppas på ett positivt beslut från NTM-centralen men påminner om att projektet endast blir verklighet om stödet beviljas och andelen subventionering är tillräckligt hög. De invånare som anmält intresse för en subventionerad fiberanslutning och vars fastighet nu inkluderats i det ansökta stödområdet har under vecka 6 blivit informerade via e-post. Intresseanmälningar lönar det sig fortfarande att göra eftersom vi kommer att informera alla intresserade om stödbeslutet så snart vi har fått det – och det finns fortfarande plats att komma med!
Till nya kunder i husbolag bjuder vi på öppningsavgiften och fartfyllda hastigheter till ett förmånligt pris.
Invånare i husbolag med 10M, 50M och 100M bashastighet får nu tilläggshastigheten gratis i två månaders tid, varefter beställningen fortsätter tills vidare i ikraftvarande enligt normalpris.
Erbjudandet förutsätter en helt ny beställning eller hastighetshöjning.
Bonuskanalen denna månad är BBC Nordic. BBC Nordic -kanalen är hemmet för de bästa fakta och feel-good-underhållning, vars innehåll har utformats specifikt för de nordiska länderna. Lys upp din dag med dokumentärer i världsklass från Sir David Attenborough och Louis Theroux, plus komedi och underhållning från sådana som Graham Norton och QI.
Bonuskanalen byter månatligen och ger våra (betalkanal)kunder en möjlighet att bekanta sig med olika betalkanalers innehåll.
Bild: Karis Telefons och EKM:s verkställande direktörer skakar hand över affären vid EKM:s kontor i Ekenäs.
Ett bredare utbud, kunnande och synergieffekter skapar en ännu starkare lokal ICT-aktör. För över 40 år sedan grundades företaget som har vuxit till regionens ledande IT-leverantör. Nu har tiden kommit för ett "generationsskifte". Den sista januari övergår hela aktiestocken i Karis Telefons ägo. Trots detta fortsätter verksamheten precis som tidigare.
Bild: Karis Telefon och Sjundeå kommun höll infotillfälle om Sjundeås fiberprojekt på Sjundeå hjärta torsdagen 9 januari
Karis Telefon arrangerade tillsammans med Sjundeå kommun ett informationstillfälle för allmänheten om Sjundeå fiberprojektet (läs mer om själva projektet här). Tillfället hölls på Sjundeå hjärta den 9 januari och lockade dryga trettio deltagare.
Talturer från publiken var positiva och alla välkomnade fiberprojektet. Många lyfte upp företagandets bättre möjligheter i och med optisk fiber. Flera efterlyste mera kommunikation angående fiberprojektet, så att så många som möjligt skulle meddela intresse. Karis Telefons representanter påminde att även företagare kan få fiberanslutningen till samma pris som privathushållen. Det gäller att nappa på nu och inte missa denna chans!
Karis Telefon Ab presenterar två spännande möjligheter för 2025: vårt sponsorprogram och ansökningen för Henrik Ekbloms teknologistipendium.
Bonuskanalen denna månad är GINX. GINX Esports TV är den första och största esports TV kanalen i världen. Kanalen siktar på att bredda synligheten och intresset för esports till att nå alla som är sportintresserade. Från sitt London-kontor samarbetar Ginx Esports TV med partners i hela världen för att säkra ett brett innehåll av esports-underhållning och också live-turneringar till sina esports-fans 24 h i dygnet alla dagar.
Bonuskanalen byter månatligen och ger våra (betalkanal)kunder en möjlighet att bekanta sig med olika betalkanalers innehåll.
Meddelandet har uppdaterats 16.12 kl 14:54, med uppgiften om att problemet är åtgärdat.
Det förekommer tekniska problem med att ladda ner och hantera fakturor i kundprogrammet Mina tjänster. Vi arbetar aktivt med att lösa problemet så snart som möjligt.
Under tiden rekommenderar vi att ni kontaktar vår faktureringsavdelning direkt för hjälp. Ni når oss på:
📧
📞 019 278 470
🕒 Telefon vardagar 9–15
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär och tackar för ert tålamod!